Budowa południowej obwodnicy Oświęcimia bliska końca kierowcy pojadą nią w 2026 roku

Południowa obwodnica Oświęcimia zbliża się do finału kierowcy pojadą nią już w przyszłym roku!
- Postępy budowy południowej obwodnicy Oświęcimia robią wrażenie
- Najtrudniejsze prace nad tunelem pod linią kolejową w Oświęcimiu
- Nowa obwodnica zmieni oblicze komunikacji w Oświęcimiu i okolicach
Ta długo wyczekiwana inwestycja zmieni komunikację w mieście i okolicach, zapewniając szybki i bezpieczny przejazd oraz lepsze połączenie z siecią dróg ekspresowych i autostrad. Sprawdzamy, na jakim etapie są prace i co jeszcze czeka na zakończenie.
Postępy budowy południowej obwodnicy Oświęcimia robią wrażenie
Budowa nowej trasy omijającej Oświęcim od południa przebiega sprawnie i zgodnie z planem. Obecnie wykonano już około 80% prac, a pierwszy fragment drogi jest już udostępniony kierowcom. Kluczowy etap to odcinek prowadzący od drogi S1 przez most na Wiśle aż do ronda przy ulicy Wojewódzkiej w Pławach. Pozwolenie na użytkowanie tego fragmentu ma zostać wydane pod koniec czerwca 2025 roku, a decyzję o otwarciu ruchu podejmie zarządca drogi po szczegółowych analizach. Warto podkreślić, że cała inwestycja pochłonie ponad pół miliarda złotych i znacząco wpłynie na rozwój miasta oraz poprawę dostępności do głównych tras komunikacyjnych regionu. Prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut podkreślił:
- Wszyscy mamy świadomość wagi tej inwestycji, która kosztuje ponad 500 mln zł. Zdecydowanie poprawi nam dostęp do systemu dróg ekspresowych, a następnie autostrad. Na to czekaliśmy od wielu lat, aby ta droga powstała. Obwodnica będzie też ważna dla rozwoju naszego miasta
Najtrudniejsze prace nad tunelem pod linią kolejową w Oświęcimiu
Jednym z najbardziej wymagających elementów budowy jest przejazd pod czynną linią kolejową łączącą Oświęcim z Czechowicami-Dziedzicami. Realizacja tego fragmentu wymaga zastosowania innowacyjnej metody przeciśnięcia prefabrykowanego tunelu o wadze 5 tysięcy ton pod torami bez zatrzymywania ruchu pociągów. Cały proces jest skomplikowany technicznie i wymaga precyzyjnego zabezpieczenia konstrukcji. Przedstawiciel firmy Budimex, Andrzej Nohel, wyjaśnił:
- Z uwagi na różne uwarunkowania formalne i techniczne została wybrana metoda polegająca na przeciśnięciu trzynawowej konstrukcji tunelu pod torami, bez zatrzymywania ruchu kolejowego. Całość, która waży 5 tys. ton jest prefabrykowana obok. Przeciśnięcie konstrukcji wymaga przygotowania zabezpieczenia z rur
Ostatni etap inwestycji, obejmujący most na rzece Sole oraz tunel przy ulicy Ostatni Etap, planowany jest do ukończenia w maju 2026 roku.
Nowa obwodnica zmieni oblicze komunikacji w Oświęcimiu i okolicach
Południowa obwodnica będzie miała ponad 9 kilometrów długości i połączy węzeł Oświęcim na drodze ekspresowej S1 z rejonem skrzyżowania ulic Zatorskiej i Grojeckiej. Trasa dwujezdniowa, wyposażona w dwa pasy ruchu w każdą stronę, pozwoli skutecznie wyprowadzić ruch samochodowy poza centrum miasta. Dzięki temu mieszkańcy mogą spodziewać się znacznego zmniejszenia natężenia ruchu w ścisłym centrum oraz szybszego dostępu do kluczowych arterii komunikacyjnych regionu, takich jak droga ekspresowa Mysłowice Bielsko-Biała czy autostrada A4. Prezydent Janusz Chwierut dodał:
- Prace na tym etapie są też mocno zaawansowane i wierzę, że do końca 2026 roku uda się je zakończyć. Harmonogram oddawania kolejnych odcinków ma się rozpocząć już w tym roku, a zakończyć w przyszłym. Pozwoli nam to wpiąć się do systemu dróg ekspresowych i autostrad w tej części Małopolski czy Śląska. Wtedy dopiero odczujemy pełne korzyści płynące z wybudowania południowej obwodnicy Oświęcimia
To wielkie przedsięwzięcie nie tylko usprawni codzienną komunikację, ale również otworzy nowe możliwości rozwoju dla całego regionu. Kierowcy mogą zacierać ręce już niedługo podróżowanie wokół Oświęcimia stanie się znacznie wygodniejsze!
Starostwo Powiatowe w Oświęcimiu
Autor: krystian