Dzięki programowi „Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2021” prowadzonemu przez Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku w Miejskiej Bibliotece Publicznej GALERIA KSIĄŻKI w Oświęcimiu na stale zagoszczą rzeźby oświęcimskiej artystki Agaty Agatowskiej.

Rzeźby z przyszłości to cykl rzeźb oraz tytuł wystawy jubileuszowej wybitnej rzeźbiarki Agaty Agatowskiej, która miała miejsce w 2016 roku w Oświęcimiu i objęła swym zasięgiem wszystkie najważniejsze instytucje kultury miasta. Istotą wystawy była prezentacja nowoczesnych dzieł w kontekście miasta naznaczonego historią II wojny światowej, sąsiedztwem byłego obozu Auschwitz oraz odwrócenie myśli od przeszłości i skierowanie ku przyszłości.

W ramach wydarzenia m.in. cztery rzeźby zostały zaprezentowane na dwóch poziomach Miejskiej Biblioteki Publicznej GALERIA KSIĄŻKI.
Cykl rzeźb w nazwie odwoływał się do przyszłości i miał stanowić przeciwwagę dla wojennej historii Oświęcimia. Rzeźby z przyszłości stworzyły nową pozytywną historię, pokazują drugie oblicze miasta, jako miejsca tętniącego życiem, nowoczesnego i atrakcyjnego, spełniającego swoją ważną misję propagowania pokoju i tolerancji na świecie.
Futurystyczne, figuratywne rzeźby Agaty Agatowskiej opowiadają o kondycji współczesnego człowieka, stawiają istnienie ludzkie w centrum zainteresowania wraz z jego prawami i niezaprzeczalną wartością.
Dzięki dotacji w ramach programu „Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej -2021”, realizowanego przez Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Miejska Biblioteka Publiczna GALERIA KSIĄŻKI w Oświęcimiu zakupiła dwie rzeźby Agaty Agatowskiej, które są prezentowane w holu głównym.

Pierwsza z nich David Bowie Fanka przedstawia dziewczynę w sukience z płaskorzeźbą Davida Bowie, idola młodzieży. Tytuł drugiej Miś Uszatek odwołuje się do wydarzenia, jakim była sprzedaż popularnej bajki dla dzieci do Japonii. Na kostiumie postaci znajduje się płaskorzeźba flagi japońskiej. Rzeźby te, wykonane w polerowanym betonie, stanowią unikatowe pierwowzory dla dzieł o tym samym tytule, wykonanych w mastiku i nagrodzonych Grand Prix na Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko 5, organizowanym przez Bałtycką Galerię Sztuki Współczesnej w Słupsku w 2008 roku oraz nagrodą Darmstädter Sezession, Darmstadt w Niemczech również w 2008 roku.
Typowe dla artystki przedstawienia futurystycznych postaci przybierają opływowe formy. Łączą w sobie elementy baśni i komiksu, popkultury i świata mody, a także teatru, z którym artystka miała kontakt jako aktorka pantomimy. Swoje wieloletnie doświadczenie z Teatrem Velvets z Wiesbaden w Niemczech przeniosła do rzeźby, integrując postać z kostiumem, który opowiada historię i transponuje sylwetkę postaci w nowoczesną formę. Poprzez zespolenie kostiumu z figurą ludzką Agatowska tworzy swój niepowtarzalny styl i wnosi znaczący wkład w rozwój nowej figuracji.
Prezentowane rzeźby swoją formą oraz materiałem łączą się stylistycznie z jednym z najnowocześniejszych budynków bibliotecznych w Polsce. Szerokie dobrze oświetlone naturalnym światłem ciągi komunikacyjne pozwalają na obcowanie z betonowymi Rzeźbami z przyszłości – zapewniając kontakt ze sztuką współczesną na najwyższym poziomie. Rzeźby rozmieszczone na parterze obok siebie witają ludzi. Wizyta w Bibliotece tysięcy odwiedzających jest okazją do kontaktu ze sztuką w kontekście literatury pięknej. Stała prezentacja rzeźb w instytucji publicznej podnosi jej prestiż oraz jakość estetyczną miejsca.
Dzięki inicjatywie biblioteki oraz wsparciu finansowemu programu „Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2021“ udało się na stałe wprowadzić futurystyczne rzeźby w przestrzeń publiczną Oświęcimia i zrealizować ideę Agaty Agatowskiej – tworzenia nowej, pozytywnej historii miasta poprzez udostępnianie sztuki współczesnej już dziś.
Miejska Biblioteka Publiczna GALERIA KSIĄŻKI w Oświęcimiu potwierdziła swój status miejsca łączącego rożne rodzaje sztuk oraz światopoglądów – status miejsca dialogu.

AGATA AGATOWSKA urodziła się w 1976 r. w Oświęcimiu. Studiowała rzeźbę na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (dyplom w 2001 r.). Edukację w zakresie rzeźby i scenografii kontynuowała w Kunstakademie Düsseldorf w Niemczech. W 2012 r. otrzymała dyplom niemieckiej uczelni, a następnie obroniła doktorat na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu.
W 2019 r. uzyskała stopień doktora habilitowanego na Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie. Tytuł habilitacji – Rzeźby z przyszłości. Od 2017 r. wykłada rzeźbę na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie na stanowisku adiunkta, od 2020 r. na stanowisku profesora UP.

W latach 2002–2006 współpracowała z Velvets Theater w Wiesbaden, jako aktorka pantomimy. Za swoją twórczość rzeźbiarską otrzymała nagrody, m.in. nagrodę Darmstädter Sezession, w Darmstadt w Niemczech (2008) oraz Grand Prix na V Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko w Słupsku (2008). W 2013 r. została uhonorowana Wyróżnieniem Miasta Oświęcim w Dziedzinie Kultury. W 2018 r. zdobyła tytuł Osobowość Roku w kategorii kultura w plebiscycie „Gazety Krakowskiej”. Stypendystka miasta Oświęcim oraz fundacji niemieckich z Düsseldorfu: Hedwig und Robert Samuel Stiftung i Friedrich H. J. Schneider Stiftung. W 2016 r. w ramach wystawy jubileuszowej jej prace prezentowano w Oświęcimiu. Jedna z rzeźb stanęła na oświęcimskim Rynku. Była to pierwsza tego typu realizacja od II wojny światowej.
Rzeźby w przestrzeni publicznej: Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Miejska Biblioteka Publiczna GALERIA KSIĄŻKI w Oświęcimiu.