Przedszkolne studio w Graboszycach - dzieci tworzą cotygodniowe wiadomości

W Graboszycach mali reporterzy uczą się mówić do kamery, współpracować i opowiadać o świecie. Projekt wychowawczy zamienił przedszkole w mini-studio, a autorka pomysłu dostała za to wyróżnienie MEN.
- Zespół Szkolno-Przedszkolny im. Jana Szklarza w Graboszycach pokazał, jak uczyć przez zabawę
- Nagroda MEN i kolędowanie były okazją do uhonorowania pomysłu
Zespół Szkolno-Przedszkolny im. Jana Szklarza w Graboszycach pokazał, jak uczyć przez zabawę
Pomysł na filmowe przedszkole wyszedł od pani Justyny Gzeli - nauczycielki wychowania przedszkolnego w Zespole Szkolno-Przedszkolnym im. Jana Szklarza w Graboszycach. Pod hasłem “Przedszkole! Kamera! Akcja!” dzieci od poprzedniego roku szkolnego regularnie przygotowują własne “przedszkolne wiadomości” — krótkie materiały tworzone cotygodniowo z udziałem najmłodszych. W praktyce oznacza to naukę pracy zespołowej, ćwiczenie wypowiedzi i pierwsze zetknięcie z prostymi technikami nagrywania i montażu, wszystko przemyślane jako edukacyjna zabawa.
Działania są kontynuowane także w bieżącym roku szkolnym, a efekty widać nie tylko w uśmiechach dzieci, lecz także w ich pewności siebie przed kamerą i umiejętności opowiadania o tym, co je interesuje.
Nagroda MEN i kolędowanie były okazją do uhonorowania pomysłu
Za prowadzenie innowacji pedagogicznej pani Justyna Gzela otrzymała wyróżnienie Ministerstwa Edukacji Narodowej - w materiałach przywoływane jest także nazwisko Barbary Nowackiej. Nagrodę wręczyła wizytator Kuratorium — pani Katarzyna Stasiak-Radomska — podczas wspólnego kolędowania, które odbyło się 19 grudnia 2025 r.
To oficjalne docenienie projektu daje placówce dodatkowy impuls do dalszego rozwoju i może zachęcić inne szkoły oraz przedszkola do podobnych rozwiązań.
Mali reporterzy uczą więcej niż pracy z kamerą - zdobywają kompetencje społeczne, uczą się organizacji, a rodzice obserwują owoce takiego podejścia. Dla gminy i placówek oświatowych to sygnał, że inwestowanie w kreatywne projekty edukacyjne przekłada się na konkretne umiejętności dzieci oraz pozytywny wizerunek szkoły. W praktyce warto śledzić takie inicjatywy i rozważyć wsparcie techniczne lub merytoryczne, żeby podobne programy mogły rozkwitać także w innych miejscach.
na podstawie: Urząd Miejski w Zatorze.
Autor: krystian

