Trzeci most na Sole prawie gotowy - otwarcie możliwe jeszcze w grudniu

W Oświęcimiu kończą się prace przy trzeciej przeprawie przez Sołę. Na ostatnim spotkaniu inwestorów i samorządów pojawiły się zapowiedzi, że most może zostać udostępniony kierowcom już w połowie grudnia. To fragment większej budowy - południowej obwodnicy, która ma zmienić ruch w mieście i regionie.
- Postęp prac w Oświęcimiu
- Most na Sole połączy ul. Jagiełły z ul. Legionów
- Trudny fragment przy ul. Ostatni Etap i perspektywy obwodnicy
Postęp prac w Oświęcimiu
Prace na odcinku od ul. Jagiełły w ciągu drogi wojewódzkiej 948 do ul. Legionów przy drogi wojewódzkiej 933 wchodzą w etap wykończeniowy. Wykonawca zgłasza, że konstrukcja mostu jest skończona, teraz trwają odbiory i przygotowania formalne do dopuszczenia do ruchu. Miasto przygotowało tymczasową organizację ruchu i zabezpieczyło środki na jej wdrożenie, by przyspieszyć uruchomienie przeprawy.
“Marzyliśmy od wielu lat o trzecim moście na Sole i teraz to się spełnia. Jest szansa, że w grudniu tego roku most zostanie otwarty i połączy ulicę Jagiełły z ulicą Legionów. Dla miasta, ziemi oświęcimskiej będzie to historyczne wydarzenie.”
— Janusz Chwierut
Na spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Budimex, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie, Zarządu Dróg Wojewódzkich, Starostwa Powiatowego oraz gminy Oświęcim. Obecni byli też zastępca prezydenta Andrzej Bojarski i pracownicy Urzędu Miasta.
Most na Sole połączy ul. Jagiełły z ul. Legionów
Przyspieszenie harmonogramu to efekt współpracy wykonawcy i samorządów. Według zastępcy dyrektora kontraktu z Budimexu prowadzone są końcowe prace wykończeniowe i przygotowania do uzyskania pozwolenia na użytkowanie, a planowany termin oddania odcinka to grudzień.
“Prowadzimy końcowe prace wykończeniowe, przygotowujemy się do uzyskania pozwolenia na użytkowanie, chcemy przyspieszyć oddanie tego odcinka. Planujemy, że będzie to grudzień tego roku.”
— Tomasz Cywiński
Podobnie brzmi stanowisko inwestora: prace są mocno zaawansowane technicznie i teraz nastąpią odbiory, w tym nadzoru budowlanego, aby uruchomić most.
“Roboty idą w dobrym tempie, technicznie są mocno zaawansowane. Teraz planujemy odbiory, w tym również nadzoru budowlanego, po to, aby uruchomić most na Sole.”
— Robert Jakubiak, GDDKiA Oddział w Krakowie
Dodatkowo zdecydowano o udrożnieniu drugiej nitki obwodnicy na odcinku od Bojszów do Pław, co tymczasowo polepszy przepustowość w kierunku węzła Brzeszcze.
Trudny fragment przy ul. Ostatni Etap i perspektywy obwodnicy
Najbardziej skomplikowanym odcinkiem pozostaje przeprawa pod torami przy ul. Ostatni Etap. Wykonawca podkreśla, że realizuje prace według opracowanej technologii, nietypowej na skalę kraju. Roboty prowadzone są w warunkach, które autorzy projektu określają jako prace wykonywane w głębi, tworząc rozwiązania na bieżąco.
“Dla nas ogromnym wyzwaniem jest praca według opracowanej przez nas technologii. To jest innowacyjna metoda na skalę całego kraju. Można powiedzieć, że pracujemy siedem metrów pod wodą, więc tworzymy rozwiązania na bieżąco.”
— Tomasz Cywiński
Nowa obwodnica o długości ponad 9 km połączy węzeł Oświęcim na drodze S1 z okolicami skrzyżowania ulic Zatorskiej i Grojeckiej, omijając miasto od południa. Trasa będzie dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i powinna znacząco poprawić komunikację w regionie po ukończeniu kluczowych odcinków.
“Zdecydowanie poprawi się komunikacja w mieście i ziemi oświęcimskiej zarówno w kierunku Bielska-Białej, jak i Mysłowic. Jednak jest to uzależnione od realizacji pozostałych odcinków na S1. Z informacji, które posiadamy pod koniec tego roku pojedziemy do Bielska-Białej, a do końca 2026 roku zakończą się prace na odcinku w kierunku Mysłowic.”
— Janusz Chwierut
Oficjalne zakończenie wszystkich prac na obwodnicy planowane jest na 2026 rok. Do tego czasu mieszkańcy mogą spodziewać się stopniowego udostępniania kolejnych fragmentów trasy, która ma odciążyć centrum Oświęcimia i poprawić powiązania z drogą ekspresową S1 oraz autostradą A4.
na podstawie: Urząd Miasta Oświęcim.
Autor: krystian