Rusza budowa obwodnicy Zatora - ruch ominie środek miasta w 2027 roku

3 min czytania
Rusza budowa obwodnicy Zatora - ruch ominie środek miasta w 2027 roku

Rozpoczęła się budowa 2,1-kilometrowego obejścia Zatora, które ma wyprowadzić z centrum prawie 13 tysięcy samochodów dziennie; inwestycję prowadzi konsorcjum Strabag, a zakończenie planowane jest na koniec 2027 roku.

  • Zatora czeka nowa trasa i mniej tirów w centrum
  • Wykonawca, koszty i termin prac - postawiono twarde daty
  • Co zmieni się dla mieszkańców i przedsiębiorców
  • Lokalny kontekst i perspektywy

Zatora czeka nowa trasa i mniej tirów w centrum

Roboty budowlane rozpoczęły się oficjalnie po zakończeniu przetargu. Nowa obwodnica o długości 2,1 km połączy skrzyżowanie DK44 z DW781 (ul. 1-go Maja) z rejonem stacji paliw przy DK28 (ul. Wadowicka). Trasa ma odciążyć stare fragmenty miasta, a dotychczasowy przebieg DK28 przez Rynek i ul. Wadowicką ma stać się drogą lokalną. Według danych przytaczanych podczas briefingu przez przedstawicieli rządowych przez Zator codziennie przejeżdża niemal 13 tysięcy pojazdów.

Wykonawca, koszty i termin prac - postawiono twarde daty

Za realizację odpowiada konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe (lider) i Strabag. Wartość prac podana w dokumentacji to 76,2 mln zł. Podczas briefingu sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Stanisław Bukowiec mówił o kwocie ponad 72 milionów złotych i podkreślał znaczenie inwestycji dla regionu. Zgodnie z harmonogramem budowa ma zakończyć się do końca 2027 roku. Projekt jest realizowany w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. z perspektywą do 2033 r.

“Ponad 2-kilometrowy odcinek obwodnicy Zatora realizowany przez firmę STRABAG za kwotę ponad 72 milionów złotych to szansa na poprawę bezpieczeństwa i przyspieszenie przejazdu dla wszystkich korzystających z dróg numer 28 oraz 44”
Stanisław Bukowiec

Co zmieni się dla mieszkańców i przedsiębiorców

Obwodnica powstanie wzdłuż Zatorskiej Strefy Aktywności Gospodarczej, co ma ułatwić dojazd lokalnym firmom. Droga będzie jednojezdniowa klasy GP z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji zostaną rozbudowane fragmenty ul. Wadowickiej (DK28), ul. Gen. Sikorskiego (DW781), ul. Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i Hallera (drogi gminne). Powstaną też nowe drogi gminne obsługujące przyległe tereny.

Inwestycja obejmuje przebudowę kolidującej infrastruktury technicznej: sieci wodnej, kanalizacyjnej, gazowej, elektroenergetycznej i teletechnicznej. Zaplanowano dwa przejścia podziemne dla pieszych i rowerzystów prowadzące pod nową drogą. Dla ochrony przyrody przewidziano jedno przejście i trzy przepusty dla zwierząt, dwa stawy kompensacyjne oraz ekrany akustyczne.

“To ważny dzień nie tylko dla mieszkańców Zatora i tego regionu Małopolski, ale też dla wszystkich, którzy na co dzień przejeżdżają przez Zator, stojąc często w korkach”
Stanisław Bukowiec

Lokalny kontekst i perspektywy

Dla mieszkańców Oświęcimia i sąsiednich gmin to kolejny element porządkowania sieci dróg w zachodniej Małopolsce. Nowy przebieg DK28, który rozpocznie się przy obwodnicy Zatora, jest fragmentem ponad 360-kilometrowego szlaku prowadzącego wzdłuż podnóża Karpat aż do przejścia granicznego w Medyce. Wójtowie, parlamentarzyści i wojewoda akcentowali podczas rozpoczęcia prac znaczenie tej inwestycji dla bezpieczeństwa, zmniejszenia hałasu i poprawy komfortu podróży.

Inwestycja jest monitorowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie oraz Małopolski Urząd Wojewódzki, a wykonawca zapowiada prace zgodnie z harmonogramem. Dla kierowców i firm działających w okolicy to sygnał, że za dwa lata ruch tranzytowy ma być wyprowadzony poza centrum Zatora.

na podstawie: Starostwo Powiatowe w Oświęcimiu.

Autor: krystian