W Urzędzie Miasta odbyło się kolejne spotkanie z wykonawcą budowy obwodnicy Oświęcimia z udziałem między innymi prezydenta Oświęcimia, wójta gminy Oświęcim, przedstawicieli inwestora – Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie, Zarządu Dróg Wojewódzkich, Starostwa Powiatowego i wykonawcy. Kierownik budowy firmy Budimex przedstawił stan zaawansowania prac, mówił też o problemach, których nie brakuje przy realizacji w Oświęcimiu blisko 9 – kilometrowej obwodnicy wraz z mostem na Sole. Zaznaczył, że prace są prowadzone zgodnie z harmonogramem, na inwestycji nie ma poślizgu.
Wiele uwagi poświęcono utrudnieniom w ruchu spowodowanym budową ronda w ciągu drogi wojewódzkiej 948 w kierunku na Kęty oraz przymiarkom do realizacji kolejnego ronda na drodze 933 w rejonie ulicy Legionów.
Drogowcy planują rozpoczęcie prac w połowie lipca, co w połączeniu z nasileniem ruchu wakacyjnego może stwarzać wiele uciążliwości i problemów dla mieszkańców. Rozmawiano więc, w jaki sposób można je ograniczać, np. wprowadzając ręczne sterowanie ruchem w godzinach szczytu.
Kierownik budowy Paweł Darowski podkreślał, że firma starała się zminimalizować utrudnienia związane z rondami wykonując wiele prac przygotowawczych i dodatkowych przed wprowadzeniem ruchu wahadłowego. – Jeśli nie będzie innych warunków, które mogą nas zaskoczyć planujemy zakończyć ich budowę do końca tego roku – mówił.
We wrześniu przybędą kolejne utrudnienia w związku z realizacją tunelu pod torami w ciągu ul. Ostatni Etap. O tym jednak wykonawca poinformuje z wyprzedzeniem.
– Prace przy budowie obwodnicy są mocno zaawansowane. W gronie samorządowców, zarządcy drogi, inwestora i wykonawcy spotykamy się i rozważamy różne problemy, które istnieją przy budowie tej drogi, omawiamy prace, które są wykonywane. Są to ważne informacje dla mieszkańców, staramy się więc dyskutować o organizacji ruchu, przyjmować rozwiązania, które będą jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców – podkreśla prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut.
– Inwestycja, która zakłada również budowę mostu na Sole jest kluczowa i strategiczna, w znacznym stopniu pozwoli rozładować problemy komunikacyjne w mieście, bowiem ruch tranzytowy zostanie przerzucony na obwodnicę i dalej w kierunku drogi S1. Zdajemy sobie sprawę z uciążliwości i kłopotów komunikacyjnych jakie nas czekają, mamy jednak przekonanie, że w 2025 roku będziemy się cieszyć z nowej obwodnicy – zaznacza.
Budowa południowej obwodnicy Oświęcimia wraz z mostem na Sole i połączeniem do drogi S 1 rozpoczęła się jesienią ubiegłego roku. Wymaga wybudowania trzech mostów na Wiśle, Sole i Młynówce oraz tunelu pod torami w ciągu ulicy Ostatni Etap.
Na miejskim etapie jej przebiegu wybudowane zostaną trzy ronda na drodze wojewódzkiej 948 i 933 oraz ulicy Zatorskiej za Castoramą, ułatwiający zjazd w kierunku północnej obwodnicy miasta i Zatora.
Ronda przy drogach wojewódzkich, zgodnie z harmonogramem, mają być gotowe do końca roku. Budowa trzeciego jest zaplanowana na przyszły rok.