Chcesz załatwiać online sprawy urzędowe, ale nie masz konta w banku, który umożliwia założenie profilu zaufanego (PZ)? Nie chcesz lub nie masz jak udać się do punktu potwierdzającego PZ? Już nie musisz się martwić! Załóż tymczasowy profil zaufany, a z urzędnikiem spotkaj się online.

Tymczasowy profil zaufany funkcjonuje identycznie jak zwykły profil, pozwalając załatwiać większość spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Profil tymczasowy traci ważność po upływie 3 miesięcy.

Usługa dedykowana jest przede wszystkim osobom, które chciałyby potwierdzić profil zaufany przez Internet, jednak nie korzystają z bankowości elektronicznej lub bank, z którego usług korzystają, nie jest dostawcą tożsamości profilu zaufanego.

Możliwość założenia tymczasowego profilu zaufanego to rozwiązanie przygotowane na czas pandemii. Osobom, które są klientami banków umożliwiających założenie standardowego profilu zaufanego, polecamy korzystanie z dotychczasowych możliwości – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Tymczasowy profil zaufany jest ważny przez trzy miesiące, standardowy – 3 lata. Jeśli ważność Twojego tymczasowego PZ dobiegnie końca, złóż wniosek o zwykły profil zaufany.

Wniosek o tymczasowy profil zaufany dostępny jest pod adresem: https://pz.gov.pl/pz/registerMainPage

Należy wypełnić wszystkie obowiązkowe pola formularza rejestrującego. Od momentu złożeniu wniosku w ciągu kilku dni urzędnik zadzwoni i zaprosi wnioskującego do rozmowy wideo (w wyjątkowych sytuacjach możesz czekać dłużej).

Do przeprowadzenia rozmowy niezbędne są: urządzenie, które ma kamerę i mikrofon – na przykład telefon, tablet, laptop oraz zainstalowane aplikacje, tj. Skype lub Microsoft Teams.

(Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji)