Trzeci most na Sole otwarty - południowa obwodnica Oświęcimia zaczyna działać

Podczas uroczystości 12 grudnia 2025 r. po godz. 14.15 w Oświęcimiu udostępniono do ruchu nowy fragment południowej obwodnicy wraz z trzecią przeprawą przez rzekę Sołę. Na krótkim, ale znaczącym odcinku pojawiła się szeroka, betonowa konstrukcja, która ma odciążyć centrum miasta i poprawić przejazd w kierunku Śląska. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele rządu, województwa i powiatu — widoczne było podkreślenie zarówno symbolicznego, jak i praktycznego znaczenia inwestycji. Otwarcie wywołało sporo pytań o dalsze etapy prac i moment połączenia z trasą S1.
- W Oświęcimiu pojawiła się trzecia przeprawa na Sole
- Most na Sole - jak powstawała przeprawa
- Co zyskują mieszkańcy i kiedy w praktyce będzie widoczna zmiana
W Oświęcimiu pojawiła się trzecia przeprawa na Sole
Nowy fragment ma długość 1,6 km i łączy rondo przy ul. Legionów na wysokości Rajska z rondem przy ul. Jagiełły w rejonie Stawów Adolfińskich. Elementem najbardziej widocznym dla kierowców jest most nad Sołą o długości około 463-464 m. To kolejne ogniwo planowanej 9-kilometrowej południowej obwodnicy, która w 2026 roku ma skomunikować powiat oświęcimski z trasą S1 w województwie śląskim.
Przy otwarciu obecni byli m.in. wicemarszałek Sejmu Dorota Niedziela, wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar, starosta Andrzej Skrzypiński oraz członkowie zarządu powiatu Małgorzata Kotapka i Wojciech Kajdas. Obecna była także radna wojewódzka Sylwia Żak-Biesik.
“Oddanie trzeciego mostu na Sole jest ważną strategiczną inwestycją. W ten sposób poprawiamy komunikację w tym regionie, szczególnie mieszkańcom Oświęcimia, bo wiemy jak dokuczliwe są korki”
- powiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
Most na Sole - jak powstawała przeprawa
Konstrukcja powstawała w dwóch technologiach. Niespełna jedna trzecia obiektu przebiega nad ul. Legionów oraz stawem Kamieniec i została złożona z prefabrykowanych belek. Na podporach mostu ułożono 108 takich elementów, a najcięższe ważyły 26 ton. To rozwiązanie przyspieszyło montaż i ograniczyło czas prac na newralgicznych fragmentach trasy.
Podczas krótkiego wystąpienia prezydenta Miasta Janusza Chwieruta padło podsumowanie historyczne i perspektywiczne:
“Po 100 latach od oddania pierwszego żelbetonowego mostu Piastowskiego i blisko 40 od oddania drugiego mostu Jagiellońskiego, w stolicy naszego powiatu przybyła kolejna przeprawa na Sole.”
— dodał następnie, że realizacja obwodnicy to niemal 20 lat starań różnych instytucji i że formalnie czeka nas jeszcze ostatni fragment, po którego ukończeniu miasto zostanie skomunikowane z systemem dróg ekspresowych i autostrad.
Powiat Oświęcimski udostępnił oficjalne materiały zdjęciowe z otwarcia i relacje z uroczystości.
Co zyskują mieszkańcy i kiedy w praktyce będzie widoczna zmiana
Nowa przeprawa ma działać na kilku poziomach. Bezpośrednio powinna zmniejszyć obciążenie centralnych ulic i skrzyżowań, które często stoją w korkach przy tranzycie przez miasto. W perspektywie połączenia całej obwodnicy z trasą S1 w 2026 roku ruch tranzytowy ma omijać centrum w znacznie większym stopniu — to przekłada się na krótsze dojazdy i mniejsze zanieczyszczenie powietrza w rejonie śródmieścia.
Dla kierowców praktyczne fakty do zapamiętania:
- nowy odcinek ma 1,6 km długości;
- most ma około 463-464 m i został częściowo zbudowany z prefabrykatów (108 belek, najcięższe 26 ton);
- trasa łączy rondo przy ul. Legionów z rondem przy ul. Jagiełły.
Ostateczne efekty w ruchu odczują wszyscy dopiero po zrealizowaniu ostatniego fragmentu obwodnicy i integracji z siecią dróg ekspresowych - stąd najważniejszym elementem pozostaje dokończenie prac w najbliższych miesiącach.
na podstawie: Powiat Oświęcimski.
Autor: krystian

