Czym jest CATI? Co oznacza skrót CATI? To bardzo często pojawiające się pytania. Ty również je sobie zadajesz? W takim razie nasz tekst jest dla Ciebie, gdyż przedstawiamy w nim najważniejsze informacje o CATI. Zachęcamy do krótkiej lektury!
CATI – co to jest?
CATI to skrót od computer-assisted telephone interviewing, co w tłumaczeniu na język polski oznacza wspomagany komputerowo wywiad telefoniczny. Dokładniej mówiąc CATI odnosi się do rodzaju badań marketingowych, które przeprowadzane są przez ankietera telefonicznego według ustalonego skryptu rozmowy.
Choć dla wielu z nas CATI stanowi nowość, to eksperci wskazują, że mamy do czynienia z najbardziej przystępną formą badania ilościowego i zarazem najtańszą. Dlatego CATI cieszy się sporym zainteresowaniem w różnego typu projektach marketingowych, czy społecznych. Do tego to właśnie w kampaniach reklamowych ta forma badań ilościowych sprawdza się najlepiej.
Dlatego możemy być pewni, że jej popularność nie spadnie w najbliższym czasie, a wręcz przeciwnie, będzie rosnąć, ponieważ to w końcu tanie rozwiązanie, więc nie trzeba martwić się nadwyżką kosztów, ponieważ tutaj można skutecznie je przyciąć.
CATI – kiedy wykorzystać?
Na pewno wykorzystanie CATI będzie dobrym wyborem, gdy chcemy szybko poznać opinię badanej grupy. Co ważne, przy tej metodzie nie trzeba umawiać się na indywidualne spotkania ankietera z ankietowanymi, a to oznacza, że badanie można przeprowadzić w jednym czasie i to z dowolną grupą osób, którą umieścimy w tym samym pomieszczeniu.
Z pewnością to prostsze rozwiązanie również pod względem logistycznym, więc jeśli szukamy dla siebie wygodnego rozwiązania, to CATI może stać się strzałem w dziesiątkę. Warto przy tym zauważyć, że wcale nie jest powiedziane, że konieczne jest osobiste spotkanie pomiędzy ankieterem a ankietowanymi. Równie dobrze badanie może odbywać się telefonicznie i jest to z pewnością bardzo wygodne rozwiązanie, zwłaszcza jeśli nie chcemy tracić czasu na przygotowanie stacjonarnego spotkania.
Poza tym postawienie na metodę CATI to dobry wybór, gdy mamy ograniczone fundusze, a nie chcemy rezygnować z poznania opinii swoich klientów, czy docelowej grupy odbiorców. Nie ma tutaj konieczności osobistych spotkań, nie trzeba też wynajmować odpowiedniej sali, ani też drukować papierowych wersji kwestionariusza.
Wszystkie odpowiedzi ankietowanych notowane są bezpośrednio w systemie komputerowym, więc ostateczne koszty spadają do minimum. Jeśli weźmiemy pod uwagę czas, czy wygodę, to również metoda CATI okazuje się jedną z lepszych, jakie mamy do wyboru.