Od dnia 1 sierpnia 2020 r., zgodnie z ustawą z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, obowiązkowi rejestracji podlegają: jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości co najmniej 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy co najmniej 15 kW,jednostka pływająca używana do połowów rybackich, jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – o ile nie posiada innej niż polska przynależności.

Obowiązkowi rejestracji nie podlegają:

  • jednostki pływające przeznaczone wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadające klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowe łodzie wiosłowe,
  • jednostki pływające napędzane wyłącznie siłą ludzkich mięśni,
  • deski surfingowe, deski z żaglem lub inne podobne jednostki pływające.

Przepisy ustawy stosuje się do następujących jednostek pływających o długości do 24 m:

  • statków morskich przeznaczonych lub używanych do uprawiania sportu lub rekreacji:
  • jachtów rekreacyjnych,
  • jachtów komercyjnych
  • statków żeglugi śródlądowej przeznaczonych lub używanych do uprawiania sportu lub rekreacji lub połowu ryb:
  • jachtów rekreacyjnych,
  • jachtów komercyjnych,
  • jednostek pływających używanych do połowu ryb.

Właściciel jednostki pływającej, zarejestrowanej zgodnie z dotychczasowymi przepisami, ma obowiązek ją rejestrować przed upływem terminu ważności dokumentu rejestracyjnego. Właściciel jednostki pływającej, która zgodnie z dotychczasowymi przepisami nie podlegała obowiązkowi rejestracji, ma obowiązek ją zarejestrować w terminie 17 miesięcy od dnia wejścia w życie nowych przepisów.Jednostki pływające o długości do 24 m, które nie podlegają obowiązkowi rejestracji mogą być zarejestrowane na wniosek właściciela.

Wpisy do rejestrów oraz dokumenty rejestracyjne wydane na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują ważność w przypadku:

  1. wpisów do rejestrów dokonanych oraz dokumentów wydanych do dnia 1 stycznia 2000 r. – przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy;
  2. wpisów do rejestrów dokonanych oraz dokumentów wydanych do dnia 1 stycznia 2006 r. – przez okres 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy;
  3. wpisów do rejestrów dokonanych oraz dokumentów wydanych po dniu 1 stycznia 2006 r. – przez okres 30 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy;
  4. Opłaty związane z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m wynoszą:
  • za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego, zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego oraz wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego – 80 zł;
  • za rozpatrzenie wniosku o wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m – 15 zł;
  • za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego w przypadku właścicieli jednostki pływającej, zarejestrowanej zgodnie z dotychczasowymi przepisami, która podlega rejestracji w określonym w ustawie terminie – 60 zł.

Wniosek o rejestrację jednostki pływającej można będzie składać od 1 sierpnia 2020 r. bezpośrednio w systemie REJA24 za pośrednictwem profilu e-PUAP na stronie internetowej: http://interesant.reja24.gov.pl. oraz w tradycyjnej papierowej formie w Wydziale Ochrony Środowiska.Wszystkie zainteresowane osoby prosimy o kontakt telefoniczny z pracownikami Wydziału Ochrony Środowiska pod numerem telefonu : 33 844 97 11.