Oświęcimski MZK ma nowy przegubowy autobus elektryczny z innowacyjnym systemem bezpieczeństwa

3 min czytania
Oświęcimski MZK ma nowy przegubowy autobus elektryczny z innowacyjnym systemem bezpieczeństwa


Oświęcim stawia na ekologię i nowoczesność – do miejskiej floty dołączył pierwszy przegubowy autobus elektryczny, który już robi wrażenie na pasażerach i kierowcach. To dopiero początek wielkiej zmiany w komunikacji miejskiej, która ma odmienić codzienne podróże po mieście.

  • Nowoczesny przegubowiec elektryczny na ulicach Oświęcimia
  • Inwestycje MZK Oświęcim zmieniają oblicze komunikacji
  • Ekologiczne autobusy zmieniają codzienną komunikację w Oświęcimiu

Nowoczesny przegubowiec elektryczny na ulicach Oświęcimia

Miejski Zakład Komunikacji w Oświęcimiu wzbogacił się o wyjątkowy pojazd – przegubowy autobus elektryczny marki Solaris o długości ponad 18 metrów. Ten imponujący „elektryk” typu MEGA potrafi przejechać około 400 kilometrów na jednym ładowaniu, co czyni go nie tylko ekologicznym, ale i niezwykle praktycznym środkiem transportu dla mieszkańców.

Autobus został wyposażony w zaawansowany system bezpieczeństwa GSR2, który wspiera kierowców, ostrzegając przed pieszymi oraz monitorując tzw. „martwe punkty” i tor jazdy. Wnętrze pojazdu zachwyca klimatyzacją, dostępem do Wi-Fi oraz nowoczesnymi biletomatami i monitoringiem. Co ważne, niska podłoga i udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami sprawiają, że korzystanie z autobusu jest komfortowe dla wszystkich pasażerów.

Unikalnym rozwiązaniem jest pantograf zamontowany na dachu autobusu, umożliwiający szybkie ładowanie od góry bez konieczności używania mobilnych ładowarek – to krok w stronę jeszcze bardziej efektywnej eksploatacji pojazdów elektrycznych w miejskiej przestrzeni.

Inwestycje MZK Oświęcim zmieniają oblicze komunikacji

Zakup pierwszego przegubowego autobusu to część większego projektu obejmującego 14 zeroemisyjnych pojazdów. Dziewięć z nich zostało sfinansowanych dzięki funduszom europejskim pozyskanym z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji, a pozostałe pięć zostanie zakupionych w ramach programu Krajowego Planu Odbudowy (KPO) z dofinansowaniem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Wśród zamówionych autobusów znajdą się zarówno mniejsze modele MIDI o długości od 9,2 do 10,5 metra, jak i średniej wielkości MAXI mierzące 12 metrów. Przegubowy Solaris MEGA jest jedynym tego typu pojazdem w zamówieniu. Całość inwestycji przekracza 32 miliony złotych, z czego około 23 miliony pochodzi ze środków unijnych.

Projekt obejmuje również rozbudowę infrastruktury ładowania – powstaną dwie nowe stacje transformatorowe: jedna przy zajezdni MZK przy ul. Leszczyńskiej oraz druga przy punkcie socjalnym przy ul. Unii Europejskiej. Dzięki temu elektryczne autobusy będą mogły sprawnie funkcjonować na terenie całego miasta.

Dostawy kolejnych pojazdów zaplanowano od grudnia bieżącego roku do kwietnia 2026 roku, co oznacza stopniową modernizację taboru i poprawę jakości usług przewozowych dla mieszkańców Oświęcimia.

Ekologiczne autobusy zmieniają codzienną komunikację w Oświęcimiu

Miejski Zakład Komunikacji nie jest nowicjuszem w dziedzinie elektromobilności – pierwsze elektryczne autobusy trafiły do miasta już cztery lata temu. Teraz jednak skala inwestycji jest znacznie większa, a zastosowane technologie pozwalają na bardziej efektywne i ekologiczne przewozy.

Dzięki tym działaniom mieszkańcy mogą liczyć na cichsze, bardziej komfortowe i przyjazne środowisku środki transportu publicznego. To także sygnał dla innych miast w regionie, że inwestycje w nowoczesną komunikację są możliwe i przynoszą realne korzyści.

Na podst. UM Oświęcim

Autor: krystian