Budowa południowej obwodnicy Oświęcimia wraz z mostem na Sole i połączeniem do drogi S 1 rozpoczęła się już kilka miesięcy temu. O realizacji rond na drogach wojewódzkich 933 i 948 stanowiących węzły tej obwodnicy rozmawiano podczas roboczego spotkania w Urzędzie Miasta, zorganizowanego przez prezydenta Oświęcimia Janusza Chwieruta. Ich budowa wprowadzi wiele utrudnień i ograniczeń dla kierowców. Omówiono więc zakres i harmonogram robót oraz zaproponowane przez wykonawcę rozwiązania komunikacyjne na ten czas. – W mieście wiele będzie się działo w związku z tą inwestycją. Czeka nas wiele trudności i wyzwań. Zarówno po stronie inwestora, wykonawcy, ale też instytucji, które podejmują decyzje i współpracują z nimi w tym zakresie. Stąd nasze dzisiejsze spotkanie – wyjaśnia prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut. – Chcemy wiedzieć, jak będą przebiegać prace, jakie będą problemy czy niedogodności w tym czasie dla naszych mieszkańców. Chcemy, aby oświęcimianie byli o tym wcześniej poinformowani – podkreśla. – Czekaliśmy długo na rozpoczęcie prac przy obwodnicy, po drodze piętrzyły się trudności, ale udało się wszystkie pokonać i dzisiaj możemy czuć satysfakcję, że poprawiamy układ drogowy w mieście i zyskamy dostęp do dróg szybkiego ruchu i autostrad – przypomina.
Jak zapowiada Robert Jakubiak, zastępca dyrektora ds. inwestycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie w marcu kończy się okres przerwy zimowej i wykonawca rozpocznie prace na całym odcinku obwodnicy. – Przede wszystkim skupia się na rejonie Wisły i Soły, jak również usunięciu kolizji z linią kolejową – mówi. Podkreśla, że w tym roku nastąpi intensyfikacja prac co spowoduje szereg utrudnień dla mieszkańców Oświęcimia. Dodaje jednak, że wykonawca uzgadnia z zarządcami dróg odpowiednią organizację ruchu, aby te problemy były dla mieszkańców jak najmniej uciążliwe.
Ponad 9 km obwodnica będzie dwujezdniowa i prowadzona zostanie po zupełnie nowym śladzie. Wymaga wybudowania trzech mostów na Wiśle, Sole i Młynówce oraz tunelu pod torami w ciągu ul. Ostatni Etap. Na przebiegu obwodnicy Oświęcimia przyjęto rozwiązania o ruchu okrężnym przy ulicy Legionów, która łączy się z drogą w kierunku Brzeszcz, przy ulicy Jagiełły z drogą na Kęty i przy ulicy Zatorskiej za Castoramą, ułatwiający zjazd w kierunku północnej obwodnicy miasta i Zatora. W tym roku wybudowane zostaną dwa ronda. – Najpierw planujemy rozpoczęcie prac przy drodze wojewódzkiej 933 – przy ul. Legionów. Tam powstanie ciąg pieszo-rowerowy, przebudowane zostaną wszystkie branże, będzie wybudowane rondo turbinowe, które umożliwi wjazd na obwodnicę Oświęcimia i poprowadzi nas w kierunku przyszłej trasy S 1. Rozpoczęcie prac planowane jest w drugiej połowie kwietna, wtedy zostanie wprowadzony ruch wahadłowy w ramach tymczasowej organizacji ruchu, a dla mieszkańców rozpoczną się duże utrudnienia w ruchu. Przewidujemy, że zakończą się pod koniec tego roku – informuje Sebastian Komasa zastępca dyrektora ds. dróg i branż na kontrakcie obwodnicy Oświęcimia.
W połowie czerwca ruszy budowa ronda przy ul. Jagiełły. – Na drodze wojewódzkiej 948 powstanie również rondo turbinowe, które bezpośrednio pozwoli na włączenie się ruchu w obwodnicę Oświęcimia. Będzie też chodnik, przebudowane zostaną media oraz gazociąg firmy Gaz-System, prace planujemy zakończyć pod koniec roku – wylicza.
Ostatnie rondo budowane będzie w rejonie skrzyżowania ul. Grojeckiej i ul. Zatorskiej. Inwestycja ruszy w przyszłym roku. – Wtedy planujemy włączenie ulicy Zatorskiej w istniejący ciąg drogi krajowej 44 i te prace prowadzone będą do końca 2024 roku – kończy. Na czas robót wykonawca planuje wprowadzenie ruchu wahadłowego, sterowanego ręcznie w godzinach dojazdów i powrotów ze szkół i miejsc pracy. W godzinach wieczornych i nocnych zastosowana będzie sygnalizacja świetlna. Informacja o rozpoczęciu prac i związanych z tym utrudnieniach zostanie przekazana mieszkańcom z wyprzedzeniem. Z kolei prace przy tunelu pod torami kolejowymi w rejonie ulicy Ostatni Etap są planowane latem. Wtedy ulica zostanie zamknięta dla ruchu i będą wyznaczone objazdy.
Zobacz film z budowy obwodnicy przygotowany przez GDDKiA
Zobacz zdjęcia z budowy przygotowane przez GDDKiA
Fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad