Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Oświęcimiu i będące w jego strukturach podmioty podjęły szereg działań profilaktycznych w celu zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańcom w związku z zagrożeniem epidemiologicznym. PCPR jest w stałym kontakcie ze starostą Marcinem Niedzielą i wicestarostą Pawłem Kobieluszem, którzy na bieżąco monitorują sytuację związaną z koronawirusem.
– Zachowujemy zasady bezpieczeństwa. Korespondencja jest przyjmowana w okienku na zewnątrz jednostki – mówi Renata Fijałkowska, dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Oświęcimiu.
PCPR w tym wyjątkowym czasie obsługuje mieszkańców w następujący sposób:
- osobiście poprzez dostosowane do obsługi klientów okno na zewnątrz jednostki
- telefonicznie – (033) 842 23 29.
- pocztą elektroniczną (e-mail) – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- pocztę tradycyjną – ul. Józefa Bema 4 , 32-600 Oświęcim.
Powiatowy Zespół ds. orzekania o niepełnosprawności
- Od dnia 13.03.2020 r. do dnia 25.03.2020 zostały odroczone komisje ds. niepełnosprawności
- Wydawane są dokumenty: legitymacja osoby niepełnosprawnej i karta parkingowa
- Uzupełnienie do dokumentacji oraz wnioski można składać za pośrednictwem poczty.
Dział Rehabilitacji Społecznej – PFRON, Aktywny Samorząd
Obsługa klientów odbywa się:
- telefonicznie
- pocztą elektroniczną (e-mail)
- pocztą tradycyjną
- osobiście poprzez dostosowane do obsługi klientów okno na zewnątrz jednostki.
Wnioski AS przyjmowane są:
- pocztą elektroniczną (e-mail)
- poprzez system SOW: https://sow.pfron.org.pl/
Dział Pomocy Instytucjonalnej i Realizacji Świadczeń
Obsługa klientów odbywa się:
- telefonicznie
- pocztą elektroniczną (e-mail)
- pocztą tradycyjną
- osobiście poprzez dostosowane do obsługi klientów okno na zewnątrz jednostki.
Dział monitoruje aktualną sytuację w domach pomocy społecznej, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, współpracuje z jednostkami pomocy społecznej w celu zabezpieczenia usamodzielniających się wychowanków pieczy zastępczej, realizuje bieżącą wypłatę świadczeń.
Prowadzone są bieżące postępowania administracyjne, tj. wydawanie decyzji, zaświadczeń na wniosek osób zainteresowanych, zawieranie porozumień pomiędzy powiatami w sprawie umieszczeń i pobytu dzieci z w pieczy zastępczej i instytucjonalnej, wypłata świadczeń dla rodzin zastępczych i świadczeń 500 +, dokonywanie rozliczeń dot. ponoszonych wydatków na opiekę dzieci.
Prowadzona jest dodatkowa sprawozdawczość w systemie CAS, harmonogramy i dyspozycje do wypłat, wystawianie not księgowych dla gmin. Wydawanie skierowań do placówek opiekuńczo-wychowawczych i rodzin zastępczych.
Dział Rodzinnej Pieczy Zastępczej
Obsługa klientów odbywa się:
- telefonicznie
- pocztą elektroniczną (e-mail)
- pocztą tradycyjną
- osobiście poprzez dostosowane do obsługi klientów okno na zewnątrz jednostki.
Monitorowana jest na bieżąco sytuacja w rodzinach zastępczych, prowadzona jest stała współpraca kuratorami i Sądem Rejonowym w Oświęcimiu. Podejmowane są interwencje w celu umieszczania dzieci w pieczy zastępczej i pogotowiu rodzinnym.
Powiatowy Ośrodek Interwencji Kryzysowej
Do 25.03.2020 zostały zawieszone grupowe i indywidualne działania na terenie ośrodka: poradnictwo psychologiczne, prawne, program korekcyjny dla sprawców przemocy.
Specjaliści udzielają wsparcia telefonicznie w godzinach od 7.00 do 22.00 pod nr. tel: 510 374 573. Osoby szukające informacji w sprawie kwarantanny kierowane są do kontaktu z Sanepidem.
Dyrektor prowadzi bieżący monitoring i ocenę sytuacji dla WTZ, PŚDS, DPS, POW, DD. W chwili obecnej nie ma zagrożenia w bieżącej działalności w/w jednostek.
Specjaliści zapewniają pomoc specjalistyczną dla wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, mieszkańców domów pomocy społecznej, którzy nie mogą wychodzić poza teren ośrodków, gdzie wstrzymane są wizyty zewnętrzne. Prowadzone są zajęcia, akcje informacyjne, działania redukujące stres.
Dyrektor PŚDS jest w stałym kontakcie z rodzinami podopiecznych, monitoruje i zabezpiecza w razie konieczności ich potrzeby.
UWAGA!!! Szczegółowe informacje, w tym numery telefonów i adresy mailowe do poszczególnych podmiotów, dostępne są w poniższym linku: