Powiat Oświęcim: Wydział Komunikacji i Transportu nie narzeka na brak pracy

3 min czytania

**W niespełna 155-tysięcznym powiecie oświęcimskim zarejestrowanych jest obecnie ponad 128 tys. pojazdów. Liczba ta systematycznie rośnie. Coraz częściej pojawiają się samochody napędzane energią elektryczną.
**

Na lutowej sesji Rady Powiatu w Oświęcimiu została zaprezentowana obszerna informacja na temat funkcjonowania Wydziału Komunikacji i Transportu. Został on wyodrębniony ze struktury organizacyjnej Starostwa dla realizacji zadań publicznych w imieniu własnym Powiatu oraz szeregu zadań zleconych z zakresu administracji rządowej.

Zadania własne to przede wszystkim szeroki obszar działań z zakresu rejestracji pojazdów oraz wydawania uprawnień do kierowania pojazdami.

Do zadań zleconych należy prowadzenie rejestrów działalności regulowanej, rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów oraz rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców.

W wydziale wykonywanych jest szereg zadań, które w roku 2019 po stronie dochodów w pierwotnym planie zakładały kwotę 3 400 000 zł, a ostateczne wykonanie sprowadziło się do kwoty ponad 3 510 000 zł, przy wydatkach na poziomie ponad 1 479 000 zł. W porównaniu z rokiem 2018 stanowiło to wzrost o ponad 19 000 zł po stronie dochodów oraz niewiele ponad 3 000 zł po stronie wydatków przytoczyła dane Janina Rał z Wydziału Komunikacji i Transportu.

Przeważającą część, jeśli chodzi o liczby, stanowią zadania z zakresu rejestracji pojazdów oraz prowadzenia ewidencji pojazdów zarejestrowanych i wyrejestrowanych.

W naszym powiecie zarejestrowane są obecnie 128 073 pojazdy ogółem, w tym 94 814 to samochody osobowe. Liczba ta systematycznie rośnie. Największą grupę stanowią samochody zasilane benzyną 62 422 pojazdy. Aut przystosowanych do zasilania gazem zarejestrowanych jest ponad 12 900.

Coraz częściej pojawiają się samochody napędzane energią elektryczną. W ewidencji figurują 42 takie pojazdy. Od 1 stycznia tego roku są oznaczane tablicami rejestracyjnymi w kolorze zielonym. Właściciele takich samochodów, którzy dokonali rejestracji przed tą datą mogą wymienić odpłatnie białe tablice na tablice w kolorze zielonym.

W roku 2019 r. wydaliśmy uprawnienia do prowadzenia pojazdów 1 784 osobom. Niestety były i takie, które posiadane uprawnienia utraciły. Część z nich na okres trzech miesięcy, a byli to kierowcy, którzy poruszając się po terenie zabudowanym przekroczyli dopuszczalną prędkość o 50 km/h. W roku 2019 było ich 99, czyli aż o 61 więcej niż w roku poprzednim. Dużą grupę stanowią również kierowcy, którym odebrano prawo jazdy za jazdę pod wpływem alkoholu. W 2019 r. było to 156 osób o 6 osób więcej niż w rok wcześniej przybliżyła Janina Rał.

W tym roku, na podstawie analizy stycznia i lutego, można zauważyć gwałtowny wzrost liczby klientów w wydziale. Związane jest to z wprowadzonymi w styczniu zmianami w zakresie rejestracji pojazdów.

Obecnie, za naruszenie obowiązku zawiadomienia w terminie 30 dni o nabyciu lub zbyciu pojazdu, nałożona zostanie przez organ rejestrujący kara pieniężna w wysokości od 200 do 1 000 zł. Świadomość istnienia tej sankcji w zauważalnym stopniu pobudziła aktywność mieszkańców.

Wprowadzamy rozwiązania, które zmierzają do skrócenia czasu, jaki klienci zmuszeni są poświęcić na wypełnienie swoich obowiązków podkreśliła Janina Rał.

Do zarządzania kolejką osób oczekujących na rozpatrzenie spraw dotyczących rejestracji pojazdów i praw jazdy wprowadzony został elektroniczny system kolejkowy. Jego atutem jest możliwość umówienia terminu wizyty za pośrednictwem internetu.

W grudniu 2019 r. został przeprowadzony remont w wydziale połączony z jego modernizacją. Powstał punkt informacyjny, w którym klient może zasięgnąć szczegółowych informacji w zakresie wszelkich spraw wynikających z zakresu zadań realizowanych przez wydział. Jest to biuro zlokalizowane przy wejściu do wydziału, wyłączone z systemu kolejkowego. Jego istnienie daje możliwość łatwego dostępu do informacji na temat procedury, opłat oraz dokumentów niezbędnych do skutecznego załatwienia sprawy.

Stanowi ono jednocześnie doskonałe miejsce do obsługi osób niepełnosprawnych w sposób dla nich komfortowy. Pracownik biura przejął również zadania niezwiązane bezpośrednio z obsługą klientów, co pozwoliło na zaangażowanie większej ilości osób w bezpośrednią obsługę klienta.

Kolejnym krokiem w celu skrócenia czasu obsługi jest zmiana wewnętrznej organizacji wydziału. Wprowadzona została struktura umożliwiająca bezpośrednie i natychmiastowe wsparcie przy wykonywaniu bieżących czynności, które ze względu na złożony charakter przekraczają możliwości pracownika.

Szerzej o pracy Wydziału Komunikacji i Transportu TUTAJ

Starostwo Powiatowe w Oświęcimiu, powiat.oswiecim.pl/, powiat.oswiecim.pl/aktualnosci/wydzial-komunikacji-i-transportu-nie-narzeka-na-brak-pracy/

Autor: krystian