W niespełna 155-tysięcznym powiecie oświęcimskim zarejestrowanych jest obecnie ponad 128 tys. pojazdów. Liczba ta systematycznie rośnie. Coraz częściej pojawiają się samochody napędzane energią elektryczną.

Na lutowej sesji Rady Powiatu w Oświęcimiu została zaprezentowana obszerna informacja na temat funkcjonowania Wydziału Komunikacji i Transportu. Został on wyodrębniony ze struktury organizacyjnej Starostwa dla realizacji zadań publicznych w imieniu własnym Powiatu oraz szeregu zadań zleconych z zakresu administracji rządowej.

Zadania własne to przede wszystkim szeroki obszar działań z zakresu rejestracji pojazdów oraz wydawania uprawnień do kierowania pojazdami.

Do zadań zleconych należy prowadzenie rejestrów działalności regulowanej, rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów oraz rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców.

W wydziale wykonywanych jest szereg zadań, które w roku 2019 po stronie dochodów w pierwotnym planie zakładały kwotę 3 400 000 zł, a ostateczne wykonanie sprowadziło się do kwoty ponad 3 510 000 zł, przy wydatkach na poziomie ponad 1 479 000 zł. W porównaniu z rokiem 2018 stanowiło to wzrost o ponad 19 000 zł po stronie dochodów oraz niewiele ponad 3 000 zł po stronie wydatków – przytoczyła dane Janina Rał z Wydziału Komunikacji i Transportu.

Przeważającą część, jeśli chodzi o liczby, stanowią zadania z zakresu rejestracji pojazdów oraz prowadzenia ewidencji pojazdów zarejestrowanych i wyrejestrowanych.

W naszym powiecie zarejestrowane są obecnie 128 073 pojazdy ogółem, w tym 94 814 to samochody osobowe. Liczba ta systematycznie rośnie. Największą grupę stanowią samochody zasilane benzyną – 62 422 pojazdy. Aut przystosowanych do zasilania gazem zarejestrowanych jest ponad 12 900.

Coraz częściej pojawiają się samochody napędzane energią elektryczną. W ewidencji figurują 42 takie pojazdy. Od 1 stycznia tego roku są oznaczane tablicami rejestracyjnymi w kolorze zielonym. Właściciele takich samochodów, którzy dokonali rejestracji przed tą datą mogą wymienić odpłatnie białe tablice na tablice w kolorze zielonym.

W roku 2019 r. wydaliśmy uprawnienia do prowadzenia pojazdów 1 784 osobom. Niestety były i takie, które posiadane uprawnienia utraciły. Część z nich na okres trzech miesięcy, a byli to kierowcy, którzy poruszając się po terenie zabudowanym przekroczyli dopuszczalną prędkość o 50 km/h. W roku 2019 było ich 99, czyli aż o 61 więcej niż w roku poprzednim. Dużą grupę stanowią również kierowcy, którym odebrano prawo jazdy za jazdę pod wpływem alkoholu. W 2019 r. było to 156 osób – o 6 osób więcej niż w rok wcześniej – przybliżyła Janina Rał.

W tym roku, na podstawie analizy stycznia i lutego, można zauważyć gwałtowny wzrost liczby klientów w wydziale. Związane jest to z wprowadzonymi w styczniu zmianami w zakresie rejestracji pojazdów.

Obecnie, za naruszenie obowiązku zawiadomienia w terminie 30 dni o nabyciu lub zbyciu pojazdu, nałożona zostanie przez organ rejestrujący kara pieniężna w wysokości od 200 do 1 000 zł. Świadomość istnienia tej sankcji w zauważalnym stopniu pobudziła aktywność mieszkańców.

Wprowadzamy rozwiązania, które zmierzają do skrócenia czasu, jaki klienci zmuszeni są poświęcić na wypełnienie swoich obowiązków – podkreśliła Janina Rał.

Do zarządzania kolejką osób oczekujących na rozpatrzenie spraw dotyczących rejestracji pojazdów i praw jazdy wprowadzony został elektroniczny system kolejkowy. Jego atutem jest możliwość umówienia terminu wizyty za pośrednictwem internetu.

W grudniu 2019 r. został przeprowadzony remont w wydziale połączony z jego modernizacją. Powstał punkt informacyjny, w którym klient może zasięgnąć szczegółowych informacji w zakresie wszelkich spraw wynikających z zakresu zadań realizowanych przez wydział. Jest to biuro zlokalizowane przy wejściu do wydziału, wyłączone z systemu kolejkowego. Jego istnienie daje możliwość łatwego dostępu do informacji na temat procedury, opłat oraz dokumentów niezbędnych do skutecznego załatwienia sprawy.

Stanowi ono jednocześnie doskonałe miejsce do obsługi osób niepełnosprawnych w sposób dla nich komfortowy. Pracownik biura przejął również zadania niezwiązane bezpośrednio z obsługą klientów, co pozwoliło na zaangażowanie większej ilości osób w bezpośrednią obsługę klienta.

Kolejnym krokiem w celu skrócenia czasu obsługi jest zmiana wewnętrznej organizacji wydziału. Wprowadzona została struktura umożliwiająca bezpośrednie i natychmiastowe wsparcie przy wykonywaniu bieżących czynności, które ze względu na złożony charakter przekraczają możliwości pracownika.

Szerzej o pracy Wydziału Komunikacji i Transportu TUTAJ