Targetowanie — Przekonaj się, dlaczego targetowanie jest tak skutecznie i dlaczego warto je wykorzystywać. Krótki poradnik o targetowaniu

5 min czytania
Targetowanie — Przekonaj się, dlaczego targetowanie jest tak skutecznie i dlaczego warto je wykorzystywać. Krótki poradnik o targetowaniu

Targetowanie, czyli określanie grupy docelowej powinno być przeprowadzone bardzo dokładnie, a my powinniśmy wykorzystywać je do spożytkowania całego potencjału reklamy, jaką publikujemy. Wiele osób jednak przygotowując ciekawe promocje, zapomina lub pomija i lekceważy targetowanie, przez co cały trud stworzenia reklamy nie przynosi spodziewanego efektu. W tym tekście odpowiadamy na pytania, czym jest targetowanie, dalszego warto dokładnie określić grupę odbiorców reklam i jak to robić w sposób efektywny.

Czym jest targetowanie — określanie grupy docelowej?

Targetowanie to innymi słowy określanie grupy docelowej. Z targetowania korzysta się podczas procesu tworzenia reklamy internetowej np. na Facebooku czy w Google. Ustawienie tej opcji ma na celu zdecydowanie do kogo trafi nasza reklama, komu zostanie wyświetlona i kto ją zobaczy. Samo targetowanie odbywa się na nieco innych zasadach w każdym programie reklamowym, ale ogólnie ma taki sam charakter. Podczas określania grupy docelowej możemy samodzielnie zdecydować jakie osoby spełniające dane warunki zobaczą naszą reklamę. Do najpopularniejszych zmiennych należy wiek, lokalizacja, płeć, rodzaj pracy, hobby, zainteresowania itp. Przeważnie możemy skorzystać od kilkudziesięciu do nawet kilkuset takich parametrów w zależności od danego programu reklamowego. Obecnie targetowanie jest udostępniane przez wszystkie największe systemy reklamowe w sieci. W określeniu grupy docelowej z całą pewnością pomocna może się okazać agencja Jazz SEO.

Celem targetowania jest dostarczenie naszej reklamy osobom, które z największym prawdopodobieństwem zainteresują się nią i skorzystają z niej. Określanie grupy docelowej ma zatem na celu zwiększenie skuteczności reklamy i sprawienie, że będziemy trafiali z naszą ofertą do faktycznie osób zainteresowanych nią. Samo targetowanie nie jest trudne. Jest też darmowe i może przeprowadzić go każda osoba, która uruchamia i konfiguruje reklamę. Zlecając stworzenie i wykonanie kampanii reklamowej np. agencji marketingowej, również możemy określić na jakich odbiorcach nam zależy.

Jak targetowanie pomaga nam wykorzystać potencjał reklamy? Dlaczego warto?

Świadome i trafne określenie grupy odbiorców pomagać będzie nam w wielu kwestiach związanych z reklamami. Różnice między dokładnym zdefiniowaniem grupy odbiorców a przypadkową emisją reklamy np. na grupie 1000 osób są bardzo wyraźne - a rezultaty “na plus” są przy opcji dokładnego targetowania. Targetowanie ma zatem sprawić, że nasza reklama odniesie lepsze rezultaty i będzie efektywniejsza. Do targetowania, czyli określania grupy docelowej zdecydowanie warto przykładać się z kilku powodów. Pierwszym jest oczywiście skuteczność reklamy. Jeśli reklama o samochodach zostanie wyświetlona fanom aut, zdecydowanie więcej osób skorzysta z oferty aniżeli w przypadku emisji reklamy w grupie np. osób jeżdżących na rowerach czy przypadkowej grupie osób. Oprócz skuteczności targetować nasze reklamy warto ze względu na efektywne wydawanie budżetu. Jeśli nasza reklama będzie trafiała do odpowiedniej grupy osób, wydamy mniej pieniędzy na uzyskanie takiego samego odzewu niż w przypadku grupy osób przypadkowych. Oszczędności finansowe zdecydowanie są warte poświęcenia czasu na targetowanie. Jeśli określimy odpowiednio naszą grupę docelową, nasza reklama będzie też lepiej odbierana. Jeśli reklamę samochodów oglądać będą kobiety niezainteresowane autami, będą miały negatywne odczucia lub nie zwrócą na nią uwagi. W gronie fanów motoryzacji będziemy zyskiwali w oczach odbiorców i będziemy budować pozytywny wizerunek. Dopasowanie reklamy do odbiorców w obecnych czasach jest bardzo ważne.

Jak określać grupę docelową odbiorców?

Jeśli rozpoczynamy tworzenie kampanii reklamowej, na samym jej początku przeważnie musimy określić odbiorców, do jakich dotrze nasza reklama. Jest to czynność niezależna od tego, jaki typ reklamy tworzymy oraz do jakiej liczby osób ją kierujemy. Istnieje kilka praktycznych porad, które pomogą nam dokonać właściwej selekcji. Zdecydowanie warto wybrać odpowiedni rodzaj targetowania i przeprowadzić je rzetelnie, nie pozostawiając przypadkowi odbiorców, nawet jeśli nie mamy szczególnych wymagań.

Targetowanie szerokie - “Wstępne” to pierwszy rodzaj określania grupy docelowej. Polega on głównie według nazwy na wstępnym określeniu odbiorców a w zasadzie na odrzuceniu jedynie tych, którzy z pewnością nie skorzystają z naszej oferty. Nawet jeśli nie mamy zbyt wielu wymagań, należy określić kilka podstawowych i wstępnych parametrów. Z pewnością należeć będzie do nich język, lokalizacja np. polska lub dane województwo, płeć, wiek, rodzaj pracy czy zainteresowań. Wiele osób pozostawia te parametry przypadkowi, co może rzutować tym, że nasza reklama będzie wyświetlana np. obcokrajowcom będącym w Polsce czy osobom niepełnoletnim. Ten rodzaj targetowania jest używany, gdy zależy nam na popularyzacji marki, zakwaszeniu zasięgu marki, docieraniu do nowych osób, lub gdy tworzymy markę i nie do końca wiemy, w jakiej grupie osób otrzymamy największe zainteresowanie.

Targetowanie wąskie to targetowanie pro sprzedażowe. Wykorzystuje się je do tego, aby określić jak najdokładniej — jak najwęższą grupę docelową i odszukać na rynku klienta. W targetowaniu wąskim określać będziemy dokładnie takie parametry jak zainteresowania, sytuacja zawodowa, aktywność na danym portalu, wiek, posiadane przedmioty np. telefony o konkretnym systemie operacyjnym, upodobania do danego stylu życia oraz wszystkie te cechy, które są wspólne u osób z danej grupy docelowej. Jeśli produkujemy i sprzedajemy drogie dodatki do telefonów w postaci smyczy, zawieszek, etui itp. warto wybierać osoby po 30 roku życia, które dysponują odpowiednią gotówką, osoby posiadające telefony typu IPhone, wyświetlać reklamę na urządzeniach mobilnych czy kierować reklamę do osób, które interesują się nowymi technologiami. Dzięki dokładnemu określeniu grupy docelowej, trafimy z reklamą do odpowiedniej grupy osób, które z dużym prawdopodobieństwem kupią nasz produkt.

Porada: Przed rozpoczęciem targetowania reklamy warto przeprowadzić badanie rynku i określić jakie osoby z największym prawdopodobieństwem zainteresują się naszym produktem i kupią go. Jeśli nie mamy takiej możliwości, warto przynajmniej stworzyć profil odbiorców i wprowadzić jedynie dane, a nie podczas tworzenia kampanii wybierać konkretne opcje “na szybko”.

Autor: Zewnętrzny materiał partnerski

oswieciminfo_kf