Trzeci most na Sole otwarty - południowa obwodnica zaczyna odmieniać ruch w Oświęcimiu

3 min czytania
Trzeci most na Sole otwarty - południowa obwodnica zaczyna odmieniać ruch w Oświęcimiu

Podczas uroczystego otwarcia w Oświęcimiu zaprezentowano nową przeprawę przez Sołę, która ma odciążyć centrum i przyspieszyć dojazd do dróg szybkiego ruchu. Przy moście zbiegli się politycy, samorządowcy i inżynierowie - padały deklaracje o poprawie bezpieczeństwa i lepszej komunikacji. To kolejny widoczny etap inwestycji, która ma połączyć miasto z trasą S1.

  • Most na Sole jako element południowej obwodnicy
  • Jak zbudowano most i co było trudne w realizacji
  • Koszty, terminy i co dalej

Most na Sole jako element południowej obwodnicy

Nowa przeprawa połączyła rondo przy ul. Legionów w rejonie Rajska z rondem przy ul. Jagiełły w pobliżu Stawów Adolfińskich. Sam most ma 463 m długości, a oddany właśnie fragment obwodnicy liczy 1,6 km. Inwestycja jest częścią ponad 9 km trasy, która docelowo - w 2026 roku - połączy Oświęcim z drogą ekspresową S1. W uroczystości uczestniczyli m.in. Dorota Niedziela, Stanisław Bukowiec, Krystof Jan Klęczar, Maciej Ostrowski oraz przedstawiciele wykonawcy i samorządu.

“Oddanie trzeciego mostu na Sole jest ważną strategiczną inwestycją. W ten sposób poprawiamy komunikację w tym regionie, szczególnie mieszkańcom Oświęcimia, bo wiemy jak dokuczliwe są korki. Poprawiamy też bezpieczeństwo, to jest nasza misja”
Stanisław Bukowiec, wiceminister Infrastruktury

Prezydent Janusz Chwierut przypomniał, że od momentu budowy pierwszego mostu minęło ponad sto lat, a drugi powstał blisko czterdzieści lat temu - nowa przeprawa to kolejny historyczny krok dla miasta. Realizacja obwodnicy - jak zaznaczył - to efekt wieloletnich działań instytucji i władz.

Jak zbudowano most i co było trudne w realizacji

Część konstrukcji nad ul. Legionów oraz nad stawem została wykonana z prefabrykowanych belek - na podporach ułożono ich 108, najcięższe ważyły 26 t. Nad samą rzeką zastosowano technologię nawisową z użyciem specjalnych wózków i podwieszanego deskowania — segmenty o długości około 5 m betonowano i następnie przesuwano wózkiem, aż do ukończenia całej przęsła.

“Deskowanie przyszłego segmentu mostu było podwieszone do specjalnego wózka zamontowanego na już istniejącej części mostu… Po zabetonowaniu segmentu o długości około 5 m, wózek z szalunkami przesuwano na nowy element i powtarzano proces”
Kacper Michna, GDDKiA w Krakowie

Najtrudniejszym, wciąż realizowanym fragmentem obwodnicy jest odcinek przebiegający pod torami kolejowymi przy ul. Ostatni Etap. Tam droga schodzi nawet niemal 10 m poniżej poziomu gruntu, a wysoki poziom wód gruntowych wymusił dodatkowe zabezpieczenia - w gruncie wbudowano ściany ochronne i osłony z rur, w których będzie wpychany ogromny, betonowany prostopadłościan o wymiarach 22,7 x 38,7 x 8,5 m. To unikatowe rozwiązanie w skali kraju, realizowane przy utrzymaniu ruchu pociągów.

Koszty, terminy i co dalej

Cała inwestycja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad to ponad 467 mln zł. Budowa otrzymała dofinansowanie w wysokości ponad 249 mln zł z POIiŚ oraz 150 mln zł w ramach FEnIKS. Zgodnie z planami, prace mają zakończyć się w 2026 roku, kiedy to obwodnica zostanie w pełni skomunikowana z trasami szybkiego ruchu - w tym z autostradą A4.

Mieszkańcy powinni odczuć zmiany w codziennych dojazdach - obwodnica prowadząca od węzła Oświęcim na S1 omija miasto od południa i zapewnia dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, każdy pas o szerokości 3,5 m. To oznacza potencjalne skrócenie czasu przejazdów, mniejsze korki w centrum oraz poprawę warunków dla transportu tranzytowego.

Nowy most to widoczny znak postępu prac, ale przed kierowcami jeszcze czas zmian - ostatnie etapy dotyczą trudnych robót pod torami i dokończenia brakujących odcinków obwodnicy. Dla mieszkańców najważniejsze będzie, by udostępnione odcinki faktycznie przejmowały ruch tranzytowy i by modernizacja przekładała się na bezpieczniejsze, płynniejsze dojazdy każdego dnia.

na podstawie: Urząd Miasta Oświęcim.

Autor: krystian