Oświęcim wprowadza zasady dla reklam, by poprawić estetykę miasta
Miasto rozpoczyna walkę z reklamowym chaosem. Wkrótce wprowadzone zostaną nowe zasady dotyczące umieszczania reklam, które mają poprawić estetykę przestrzeni publicznej. Radni już wkrótce zajmą się uchwałą intencyjną w tej sprawie.
  1. Wprowadzenie jasnych zasad umieszczania reklam w mieście.
  2. Przygotowanie uchwały intencyjnej przez radnych.
  3. Konsultacje z mieszkańcami i przedsiębiorcami.
  4. Proces przyjęcia uchwały krajobrazowej.

Szpecące reklamy, szyldy i banery znikną z przestrzeni miejskiej, a zamiast nich wprowadzone zostaną jasne zasady dotyczące umieszczania tablic i urządzeń reklamowych. To pierwszy krok w kierunku uporządkowania miejskiego krajobrazu. Prezydent Janusz Chwierut podkreśla, że poprawa estetyki miasta jest niezbędna, zwłaszcza w miejscach odwiedzanych przez mieszkańców i turystów.

– Jest to pierwszy krok w porządkowaniu miasta, z brzydkich, często mocno już nadszarpniętych zębem czasu, niekiedy dowolnie umieszczanych reklam, banerów. Ten chaos i bałagan wpływa na postrzeganie miasta. Ich agresywność kolorystyczna zakłóca ład i porządek. To również kwestia bezpieczeństwa zwłaszcza, gdy mamy reklamy w pobliżu pasa drogowego. Przyjęcie zasad regulujących, jak mają wyglądać reklamowe ogłoszenia znacząco poprawi estetykę miasta. Nie będą one przysłaniać ładnych miejsc czy odnowionych budynków, zabytkowych kamienic – mówi prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut.

Radni zajmą się uchwałą intencyjną dotyczącą porządkowania reklam na sesji 29 maja. Przyjęcie tej uchwały zapoczątkuje prace nad szczegółowymi zasadami umieszczania reklam na budynkach, obiektach małej architektury, płotach czy ogrodzeniach. Jednym z kluczowych elementów tego procesu będzie współpraca z mieszkańcami i przedsiębiorcami.

Małgorzata Potaczek, naczelnik Wydziału Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta, przewiduje, że przyjęcie uchwały krajobrazowej zajmie co najmniej dwa lata. Będzie to czas dla podmiotów gospodarczych, instytucji i osób fizycznych na dostosowanie swoich reklam do nowych wymogów. Po podjęciu uchwały intencyjnej, miasto wyłoni firmę, która opracuje zasady umieszczania reklam, a następnie dokument przejdzie cykl konsultacji i opiniowania.

– Pierwszym krokiem po podjęciu przez radnych uchwały intencyjnej będzie wyłonienie firmy, która opracuje zasady umieszczania reklam w przestrzeni miejskiej. Potem będzie etap ich opiniowania i uzgadniania przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, Małopolski Urząd Marszałkowski i Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Dokument przejdzie cykl konsultacji, zostanie przedstawiony mieszkańcom, przedsiębiorcom, którzy będą mogli wnieść do niego swoje uwagi. Potem nastąpi przyjęcie uchwały krajobrazowej w wypracowanej formule w drodze uzgodnień i konsultacji – wyjaśnia Małgorzata Potaczek, naczelnik Wydziału Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta.

Ograniczenie reklam w przestrzeni publicznej nie jest łatwym zadaniem. Uchwała musi pogodzić interesy mieszkańców i przedsiębiorców, co wymaga czasu i wielu konsultacji. Jednak efektem końcowym będzie uporządkowana przestrzeń miejska, która nie będzie zasłaniać architektury ani zieleni.


UM Oświęcim