Wizualizacja mostu na SoleWojewoda małopolski Łukasz Kmita wydał zgodę na realizację inwestycji drogowej tzw. zrid na budowę obwodnicy Oświęcimia w ciągu drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej. Przebieg drogi, która wiąże się też z budową mostu na Sole ma decyzję środowiskową Generalnego Inspektora Ochrony Środowiska i Regionalnego Inspektora Ochrony Środowiska. Decyzja wojewody kończy etap prac formalno-prawnych, a wykonawca – firma Budimex – może przystąpić do budowy obwodnicy.

Według wstępnego harmonogramu budowa ma zakończyć się w 2024 roku. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie. Koszt szacowany jest na ok. 468 mln zł, sfinansowany w znacznej części z pieniędzy europejskich.
Obwodnica wraz z mostem jest kluczową inwestycją dla rozwoju Oświęcimia. – Ta decyzja Wojewody Małopolskiego wieńczy lata starań o budowę obwodnicy Oświęcimia, która jest dla naszego miasta inwestycją strategiczną. Na etapie jej planowania było wiele problemów, a nawet momentów krytycznych, które wymagały rozwiązań, konsensusu i zgody społecznej. Jak kwestie środowiskowe czy związane z Miejscem Pamięci, było też kilka ważnych spotkań z przedstawicielami UNESCO, których przekonaliśmy, jak jest to ważna i niezbędna droga zarówno dla miasta, jak i Miejsca Pamięci. Po drodze były też trudności związane z przejściem przez gminę Brzeszcze czy w rejonie złóż kopalni Silesia – przypomina prezydent Janusz Chwierut. Podkreśla, że dzięki zrozumieniu i współpracy wielu instytucji, organizacji społecznych wszystkie udało się pokonać. – Mamy więc satysfakcję, że doprowadziliśmy do jej realizacji. Podziękowania należą się mieszkańcom, samorządowcom, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, instytucjom wydającym pozwolenia – mówi.

 

Droga jest ważna dla Oświęcimia i Małopolski zarówno pod względem komunikacyjnym, turystycznym czy rozwojowym. – Obwodnica jest takim naszym kolejnym oknem na świat z połączeniem do systemu dróg ekspresowych i autostrad. Zyskają na tym nasi mieszkańcy, turyści i gospodarka. Cieszymy się, że już niedługo zacznie się jej budowa – zaznacza. Dodaje, że Oświęcim od przyszłego roku, w części południowo-zachodniej, stanie się wielkim placem budowy. To dziewięć kilometrów drogi realizowanej na całej długości. – Będzie więc budowa mostu na Sole, mostu na Wiśle ułatwiającego przejście w kierunku Bojszów czy przeprawa nad Młynówką. Przełożenia wymagać będzie rurociąg wysokoprężny w rejonie ul. Pod Olszyną. Wyzwaniem pod względem technicznym będzie też budowa przejścia pod torami kolejowymi w rejonie ul. Ostatni Etap – wymienia prezydent. – Jesteśmy w kontakcie z firmą Budimex i na bieżąco współpracujemy. Przed nami na pewno jeszcze wiele problemów i wyzwań, które będziemy musieli rozwiązywać w trakcie robót. Wierzę, że efekt końcowy będzie dla naszego miasta i mieszkańców satysfakcjonujący – uważa.

Obwodnica Oświęcimia ma mieć ponad 9 km długości i przechodzić będzie przez trzy nowe mosty: na Wiśle, Sole i Młynówce oraz tunel kolejowy. Dwujezdniowa obwodnica ma zaczynać się na wysokości Bojszów. Przebiegać będzie mostem na Wiśle przez Pławy, następnie tunelem pod torami kolejowymi, ulicą Ostatni Etap. Na granicy Oświęcimia i Rajska przetnie ulicę Legionów, dalej przejdzie nowym mostem przez Sołę na wysokości ogródków na Kamieńcu i przez ulicę Jagiełły, później granicą stawu Adolfin, obok ogródków Stare Stawy i za Castoramą włączy się do drogi krajowej 44. Na przebiegu obwodnicy Oświęcimia są planowane węzły: przy ulicy Legionów łączący się z drogą w kierunku Brzeszcz, przy ulicy Jagiełły z drogą na Kęty i przy ulicy Zatorskiej za Castoramą, ułatwiający zjazd w kierunku północnej obwodnicy miasta i Zatora.

Wizualizacja mostu na Sole