UM Oświęcim: Oświęcim. 10 ofert w przetargu na projekt i budowę obwodnicy Oświęcimia

4 min czytania

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie 27 marca 2020 r. otwarte zostały oferty, które wpłynęły w ramach przetargu na projekt i budowę ostatniego z odcinków, które powstaną w ramach budowy drogi S1 Kosztowy Bielsko Biała, odcinka IV obwodnica Oświęcimia (DK44 klasy GP). Oferty złożyło 10 wykonawców. Rozpoczyna się sprawdzanie i analizowanie złożonych dokumentów. Przetarg na projekt i budowę obwodnicy Oświęcimia był ogłoszony 30 grudnia 2019 r. na platformie zakupowej GDDKiA. Zainteresowani inwestycją wykonawcy po zapoznaniu się z warunkami przetargu zadawali szczegółowe pytania, by przygotować właściwe oferty. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone i 27 marca wpłynęło 10 ofert informuje Iwona Mikrut główny specjalista ds. komunikacji społecznej. Zamawiający zamierza przeznaczyć kwotę brutto na sfinansowanie zamówienia w wysokości: 650 699 713,00 zł.

Oferty złożyły firmy: POLAQUA Sp. z o.o 664 072 715,90 zł, WARBUD S.A 581 938 405,65 zł, PORR S.A. 553 053 131, 16 zł, BUDIMEX S.A. 467 674 827,51 zł, Intercor Sp. zo.o Zawiercie 532 461 461,58 zł, Mota Engil Central Europe Lider i Himmel i Papesch Opole Sp. zo.o. -Partner 579 503 703,00 zł, Mostostal Warszawa 665 478 853, 25 zł, Aldesa Construcciones Polska sp. z o.o. (Lider) i Aldesa Construcciones S.A Hiszpania ( Partner) 622 467 823, 40 zł, MIRBUD S.A. -Lider i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów KOBYLARIA S.A -PARTNER 588 224 547,17, Metrostav Polska S.A LIDER i Metrostav a.s- Członek Konsorcjum Republika Czeska -572 968 983,20 zł.

Zakres zadań dla wykonawcy

Wykonawca, którego oferta zostanie wybrana jako najkorzystniejsza, będzie musiał zaprojektować i wykonać dwujezdniową drogę krajową klasy GP, obwodnicę Oświęcimia, która przebiegać będzie po nowym śladzie i zostanie dołączona do istniejącej DK44. Lokalizacja drogi obejmie województwa: małopolskie i śląskie, powiaty: oświęcimski i bieruńsko lędziński, , gminy: Bojszowy i Oświęcim.

Zadaniem wykonawcy będzie także: uzyskanie w imieniu i na rzecz GDDKiA wymaganych prawem opinii, uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń, decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji, opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi.

Szczególne podejście z uwagi na lokalizację

Szczególnego podejścia wykonawcy wymaga fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz Birkenau. W związku z tym został opracowany Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa Auschwitz Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945) dla inwestycji p.n. Budowa drogi ekspresowej S-1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej”, w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru, przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należy ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.

Raport ten będzie przedmiotem analizy ekspertów wskazanych przez UNESCO. Wykonawca opracowując projekt budowlany powinien analizować zawarte w nim rozwiązania pod kątem zgodności z zapisami zawartymi w raporcie, gdyż sprawą priorytetową jest tu bezkonfliktowe funkcjonowanie dobra światowego dziedzictwa” oraz drogi krajowej.

Budowa obwodnicy Oświęcimia na tle całości zadania

Odcinek I: węzeł Kosztowy II (z węzłem) węzeł Oświęcim (bez węzła), w zakres którego wchodzą:

· droga ekspresowa o długości 12,865 km

· obwodnica Bierunia o długości 2,1 km

· trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń

· para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III)

Odcinek II: węzeł Oświęcim (z węzłem) Dankowice, w zakres którego wchodzą:

· droga ekspresowa o długości 15,165 km

· trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze

Odcinek III: Dankowice węzeł Suchy Potok (z węzłem), w zakres którego wchodzą:

· droga ekspresowa o długości 12,02 km

· dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok

· para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód (klasa) oraz Dankowice Wschód (klasa III)

· obwód utrzymania drogowego

Odcinek IV: obwodnica Oświęcimia, w zakres którego wchodzą: droga dwujezdniowa o długości 9,045 km, trzy mosty : na Wiśle, Sole i Młynówce oraz wiadukt kolejowy.

Wszystkie odcinki realizowane będą w formule projektuj i buduj”, a docelowo droga S1 będzie mieć 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1 dla mieszkańców Małopolski i Śląska, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się bowiem w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 czyli osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3, relacji Żylina Skalite.

Kalendarium dla S1 Kosztowy Bielsko Biała

30 czerwca 2016 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach

15 marca 2017 r. uzgodnienie przez ministra właściwego ds. transportu Programu Inwestycji

10 października 2019 r. ogłoszenie przetargów na odcinki realizacyjne I-II

11 października 2019 r. przekazanie Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenia o zamówieniu na realizację S1 na odcinku Dankowice węzeł Suchy Potok

30 grudnia 2019 r. ogłoszenie przetargu na IV odcinek realizacyjny (obwodnica Oświęcimia w ciągu DK44)

kwiecień 2020 r. planowane zawarcie umowy na realizację inwestycji w formule Projektuj i buduj” dla odcinków I-III

27 marca 2020 r. otwarcie ofert w przetargu na IV odcinek realizacyjny, obwodnica Oświęcimia w ciągu DK44

2020 2024 lata realizacji

Urząd Miasta Oświęcim, http://web.um.oswiecim.pl/, oswiecim.pl/?p=30608

Autor: krystian