Jak rozwijać biznes e-commerce?

Rozwój e-commerce w Polsce znacznie przyspieszył w czasie pandemii – i ta tendencja utrzymuje się do dziś. Artykuły spożywcze, leki, ubrania czy książki to tylko część produktów, jakie możesz nabyć przez internet. Jeśli właśnie otworzyłeś swój biznes w sieci, warto dowiedzieć się, jakie są rodzaje handlu internetowego oraz czym właściwie jest branża e-commerce. W tym poradniku dowiesz się, jakie kategorie działalności istnieją w tym sektorze i która z nich najlepiej będzie pasować do Ciebie i Twojego biznesu.

Biznes e-commerce – co to jest?

Biznes e-commerce obejmuje sprzedawanie i nabywanie produktów lub usług za pomocą internetu. Ten anglojęzyczny termin w Polsce znany jest także pod mianem „e-handel”. W definicję pojęcia wchodzą także różnego rodzaju działania promocyjne, marketingowe i dystrybucyjne prowadzone w sieci. Najbardziej popularną formą e-commerce są sklepy internetowe, gdzie za pomocą jednego kliknięcia możesz kupić to, czego w danej chwili potrzebujesz. Biznes e-commerce występuje w trzech formach (bezpośredniego, pośredniego i hybrydowego) i modelach (B2B – Business to Business, B2C – Business to Customer, C2C – Consumer to Consumer).

Trzy kategorie e-commerce i jego formy

Formy działalności e-commerce są uzależnione od sposobu przeprowadzania transakcji. Forma bezpośrednia dotyczy sytuacji, gdy cały proces odbywa się tylko w sieci. Pośrednia – gdy towar kupowany jest w internecie, ale jego dostarczenie odbywa się w formie tradycyjnej (np. za pomocą wysyłki kurierskiej). Forma hybrydowa zakłada natomiast stosowanie metod bezpośrednich lub pośrednich, w zależności od potrzeb zamówienia.

Jeśli zastanawiasz się, jak rozwijać własny biznes, warto zapoznać się także z rodzajami handlu e-commerce. Pierwszy z nich, czyli forma B2B, polega na dostarczaniu usług, produktów czy wymianie informacji między przedsiębiorstwami za pomocą internetu. Platformy B2B znacznie przyspieszają taką wymianę, a także umożliwiają wielu firmom szybsze pozyskiwanie nowych wspólników czy dostawców.

B2C to prowadzenie biznesu w internecie, kiedy to wszystkie działania są skierowane na budowę relacji z klientem. Najpopularniejszymi formami tego rodzaju e-handlu są detaliczne sklepy internetowe. Dodatkowo model B2C przewiduje także działania marketingowe mające na celu umocnić relacje z istniejącymi klientami, np. za pomocą newsletterów.

C2C to biznes „od klienta dla klienta”. Oznacza to, że jego narzędziami są przede wszystkim aukcje internetowe, fora i grupy na portalach społecznościowych, gdzie konsumenci wymieniają się towarami z innymi konsumentami.

Rozwój własnego sklepu internetowego

Branża e-commerce z roku na rok coraz bardziej się rozrasta. Tworzy to przestrzeń nie tylko dla nowych rodzajów handlu internetowego, ale też dostarcza łatwych narzędzi do założenia własnego biznesu w internecie. Jeśli interesuje Cię rozwój w tej branży i szukasz odpowiedzi na pytanie, jak założyć i prowadzić sklep internetowy, sprawdź informacje z portalu https://smsplatnosc.pl/ – dowiesz się stamtąd, jak zacząć swoją przygodę z e-commerce.