Już przeszło milion osób z całego świata obserwuje profile Miejsca Pamięci Auschwitz w mediach społecznościowych. Placówka rozwija obecność w mediach społecznościowych od 10 lat.

Dzięki dalszemu udostępnianiu publikowanych przez oświęcimską placówkę wpisów, informacje o historii niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz trafiają do dziesiątek milionów osób.

Konto na Twitterze obserwuje 663 tysięcy osób, na Facebooku ponad 308 tysięcy, a na Instagramie ponad 77 tysięcy (dane na 25 listopada 2019 r.).

Muzeum Auschwitz rozwija obecność w mediach społecznościowych od 2009 r.

Zaczęliśmy jako pierwsza tego typu instytucja na świecie od strony na Facebooku. Zauważyliśmy bowiem, iż użytkownicy szukają tam informacji o historii Auschwitz, a także trafiają na różne lepsze lub gorsze strony poświęcone historii obozu. Uznaliśmy zatem iż, jako Miejsce Pamięci, powinniśmy być tam obecni po to, aby ludzie mogli do nas dotrzeć, zadać pytania i poznawać historię. Kilka lat później uruchomiliśmy konta na Twitterze i Instagramie. Teraz, znów jako pierwsza tego typu instytucja, osiągnęliśmy milion obserwujących – mówi Paweł Sawicki, który administruje mediami społecznościowymi w Muzeum Auschwitz.

Najważniejszym kanałem komunikacji jest Twitter, gdzie nie tylko placówka przypomina o ofiarach obozu, ale także służy do kontaktu służb prasowych Muzeum z przedstawicielami mediów.

Prowadzimy publiczną dyskusję, publikujemy oświadczenia, reagujemy na zawierające merytoryczne błędy publikacje prasowe, czy interweniujemy w sytuacjach naruszenia dobrego imienia ofiar Auschwitz – wylicza Paweł Sawicki.

W 2018 r. wśród 10 najlepszych tweetów w Polsce (najwięcej podań dalej i polubień – dane wg Sotrender) było sześć napisanych przez Muzeum Auschwitz. W październiku br. tweety Muzeum wyświetlono prawie 58 milionów razy.

Niezwykle ważną częścią tej aktywności jest jej element „społecznościowy”.

To dzięki użytkownikom Twittera często osobom rozpoznawalnym, czy medialnym którzy zdecydowali się nas wesprzeć, zaapelować do innych, aby dołączyli do naszej wirtualnej wspólnoty pamięci i obserwowali nasze konto, udało nam się w ostatnim czasie przekroczyć najpierw barierę 200 tysięcy, a następnie 500 tysięcy – dodaje Sawicki.

Amerykański aktor Mark Hamill znany jako odtwórca roli Luke’a Skywalkera w kultowej serii filmów „Gwiezdne Wojny” napisał na Twitterze: „Jest to trudne, jednak @Auschwitzmuseum to najważniejsze konto, jakie obserwuję. Wszystkich namawiam do tego samego”.

Dziennikarz Dan Rather napisał: „Obserwuję @Auschwitzmuseum, które jest zupełnie inne od wszystkiego na Twitterze… trudna i niepokojąca historia, o której nie możemy zapomnieć, sumienie dla naszych własnych niespokojnych czasów. Jeśli ich nie obserwujecie, zachęca do tego”.

Facebook – ze względu na łatwą możliwość kontaktu – to ważny kanał bezpośredniej interakcji z odwiedzającymi.

Tam także transmitujemy „na żywo” ważne wydarzenia mające miejsce w Miejscu Pamięci – wyjaśnia Paweł Sawicki.

27 stycznia 2020 r. – zarówno na stronie internetowej, jak i na Facebooku – transmitowane będą obchody upamiętniające 75. rocznicę wyzwolenia Auschwitz.

Nieco inne znacznie ma strona na Instagramie, która wykorzystywana jest z jednej strony do promowania wartościowych fotografii wykonywanych w Miejscu Pamięci przez odwiedzających, ale także do edukowania, pokazywania autentyzmu poobozowej przestrzeni, jak również do monitorowania tego, jak wygląda wizualna pamięć o Auschwitz.

(Źródło/Fot: Muzeum Auschwitz)