Już przeszło milion osób z całego świata obserwuje profile Miejsca Pamięci Auschwitz w mediach społecznościowych. Placówka rozwija obecność w mediach społecznościowych od 10 lat.
Dzięki dalszemu udostępnianiu publikowanych przez oświęcimską placówkę wpisów, informacje o historii niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz trafiają do dziesiątek milionów osób.
Konto na Twitterze obserwuje 663 tysięcy osób, na Facebooku ponad 308 tysięcy, a na Instagramie ponad 77 tysięcy (dane na 25 listopada 2019 r.).
Muzeum Auschwitz rozwija obecność w mediach społecznościowych od 2009 r.
– Zaczęliśmy – jako pierwsza tego typu instytucja na świecie – od strony na Facebooku. Zauważyliśmy bowiem, iż użytkownicy szukają tam informacji o historii Auschwitz, a także trafiają na różne – lepsze lub gorsze – strony poświęcone historii obozu. Uznaliśmy zatem iż, jako Miejsce Pamięci, powinniśmy być tam obecni po to, aby ludzie mogli do nas dotrzeć, zadać pytania i poznawać historię. Kilka lat później uruchomiliśmy konta na Twitterze i Instagramie. Teraz, znów jako pierwsza tego typu instytucja, osiągnęliśmy milion obserwujących – mówi Paweł Sawicki, który administruje mediami społecznościowymi w Muzeum Auschwitz.
Najważniejszym kanałem komunikacji jest Twitter, gdzie nie tylko placówka przypomina o ofiarach obozu, ale także służy do kontaktu służb prasowych Muzeum z przedstawicielami mediów.
– Prowadzimy publiczną dyskusję, publikujemy oświadczenia, reagujemy na zawierające merytoryczne błędy publikacje prasowe, czy interweniujemy w sytuacjach naruszenia dobrego imienia ofiar Auschwitz – wylicza Paweł Sawicki.
W 2018 r. wśród 10 najlepszych tweetów w Polsce (najwięcej podań dalej i polubień – dane wg Sotrender) było sześć napisanych przez Muzeum Auschwitz. W październiku br. tweety Muzeum wyświetlono prawie 58 milionów razy.
Niezwykle ważną częścią tej aktywności jest jej element „społecznościowy”.
– To dzięki użytkownikom Twittera – często osobom rozpoznawalnym, czy medialnym – którzy zdecydowali się nas wesprzeć, zaapelować do innych, aby dołączyli do naszej wirtualnej wspólnoty pamięci i obserwowali nasze konto, udało nam się w ostatnim czasie przekroczyć najpierw barierę 200 tysięcy, a następnie 500 tysięcy – dodaje Sawicki.
Amerykański aktor Mark Hamill znany jako odtwórca roli Luke’a Skywalkera w kultowej serii filmów „Gwiezdne Wojny” napisał na Twitterze: „Jest to trudne, jednak @Auschwitzmuseum to najważniejsze konto, jakie obserwuję. Wszystkich namawiam do tego samego”.
Dziennikarz Dan Rather napisał: „Obserwuję @Auschwitzmuseum, które jest zupełnie inne od wszystkiego na Twitterze… trudna i niepokojąca historia, o której nie możemy zapomnieć, sumienie dla naszych własnych niespokojnych czasów. Jeśli ich nie obserwujecie, zachęca do tego”.
Facebook – ze względu na łatwą możliwość kontaktu – to ważny kanał bezpośredniej interakcji z odwiedzającymi.
– Tam także transmitujemy „na żywo” ważne wydarzenia mające miejsce w Miejscu Pamięci – wyjaśnia Paweł Sawicki.
27 stycznia 2020 r. – zarówno na stronie internetowej, jak i na Facebooku – transmitowane będą obchody upamiętniające 75. rocznicę wyzwolenia Auschwitz.
Nieco inne znacznie ma strona na Instagramie, która wykorzystywana jest z jednej strony do promowania wartościowych fotografii wykonywanych w Miejscu Pamięci przez odwiedzających, ale także do edukowania, pokazywania autentyzmu poobozowej przestrzeni, jak również do monitorowania tego, jak wygląda wizualna pamięć o Auschwitz.
(Źródło/Fot: Muzeum Auschwitz)