Mieszkańcy Graboszyc jeszcze niedawno skarżyli się, że przecinająca ich wieś droga powiatowa nr 1761K ul. Główna przypomina ser szwajcarski. Na szczęście to już przeszłość. Dziś, tj. w piątek 19 lipca, z udziałem władz Powiatu Oświęcimskiego, Gminy Zator i wykonawcy nastąpił odbiór zmodernizowanego, blisko kilometrowego odcinka traktu. Droga przeszła metamorfozę.

To ważny trakt łączący Graboszyce z Głębowicami. W razie wypadku i zablokowania drogi krajowej 28 tą trasą prowadzone są objazdy w stronę powiatu wadowickiego.

Do niedawna uchodziła za jedną z najgorszych dróg powiatowych. Mieszkańcy Graboszyc narzekali, że od ponad 40 lat oprócz łatania dziur nic więcej z nią nie robiono. W końcu, dzięki determinacji mieszkańców, byłych i obecnych samorządowców, udało się znaleźć niezbędne środki na kompleksową modernizację traktu. Przekazanie placu budowy miało miejsce w listopadzie ub. roku. Inwestycja zakończyła się kilka dni temu.

W odbiorze drogi wzięli udział samorządowcy Powiatu Oświęcimskiego i Gminy Zator. Obecni byli m.in.: wicestarosta Paweł Kobielusz, wiceprzewodniczący rady powiatu Wojciech Kajdas, członek zarządu powiatu Jerzy Mieszczak, burmistrz Zatora Mariusz Makuch, przewodniczący rady miejskiej Stanisław Orlicki, radni powiatu: Sławomir Momot, Bogusław Bartula, Adam Merta, sołtys Graboszyc Józef Semik.

Przebudowa drogi powiatowej nr 1761K (w km 0+055 – 1+020) wraz z budową ciągu pieszego (w km 0+017 – 0+055) kosztowała blisko 2,7 mln zł. Realizowana była przez Gminę Zator, a finansowana przez Powiat Oświęcimski i Gminę Zator w proporcjach 50/50 wartości inwestycji.

Inwestycja polegała na: przebudowie nawierzchni jezdni wraz z jej poszerzeniem, wykonaniu prawostronnego chodnika, wykonaniu lewostronnego pobocza z kruszywa, remoncie istniejących zjazdów, wykonaniu urządzeń Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (bariery zabezpieczającej ruch pieszych, progów zwalniających) i oznakowania, remoncie istniejących przepustów pod zjazdami, remoncie istniejących rowów, remoncie istniejącego urządzenia wodnego – wylotu do rowu, budowie odwodnienia drogi – kanalizacji deszczowej oraz ścieku trójkątnego, budowie oświetlenia ulicznego, regulacji wysokościowej i zabezpieczenia urządzeń podziemnych. Po przebudowie droga ma przekrój półuliczny, a szerokość jezdni wynosi 6 m (dwa pasy ruchu po 3 m).

Wykonawcą zadania było Przedsiębiorstwo Budowlano-Drogowo-Mostowe DROG-BUD Franciszek Fryc z siedzibą w Spytkowicach.

Fot. RL