Wszyscy, którzy zajmują się zabiegami uprawowymi, (szczególnie takimi, gdzie wymaga się ogromnej siły uciągu) doskonale wiedzą, że najlepiej wykonywać je takimi ciągnikami, które są wyposażone w bliźniacze koła. To nie tylko doskonałe rozwiązanie na podmokłych terenach, łąkach i torfowiskach, kiedy prace polowe musze odbywać się dość wcześnie oraz przy pracach na pochyłościach, ale także w sytuacji, kiedy jest wyjątkowo sucho.

Koła i FELGi bliźniacze sprawiają, że pojazd rolniczy zyskuje bardzo efektowny wygląd, ale nie to jest tutaj najważniejsze. Tego typu opony do ciągnika sprawiają, że koleiny powstające na polu są znacznie płytsze, a dodatkowo wrasta powierzchnia styku z glebą. Dzięki temu, minimalizowany jest poślizg, podłoże nie jest nazbyt ugniatane, a powoduje to, że efekty naszej pracy są lepsze, przy jednocześnie mniejszym zużyciu paliwa.

Łączenie

Jeżeli chodzi o koła bliźniacze, wyróżnia się kilka metod ich łączenia. Najprościej i najpewniej, jest wykorzystać szybkosprzęgi oraz pierścień dystansowy. Opcją są też tzw. szpulowe łączniki, jednak ich montaż jest czasochłonny i dość trudny. Ponadto, w ich wypadku zachodzi ryzyko uszkodzenia osi. Większość producent ciągników i innych maszyn, w ogóle nie rekomenduje ich stosowania.

W bliźniaczych felgach rolniczych starszych generacji, popularne było rozwiązanie z trzema lub pięcioma ramionami. W tym wypadku, ich końce były wsparte o gniazda, które były przyspawane do obręczy koła macierzystego. Jako, że w tej metodzie koło można dopasować tylko w jednej, bardzo określonej pozycji, montaż jest niezwykle uciążliwy.

Szpula bądź tuleja –różne rozwiązania

Na rynku znajdziemy kilka firm, które są w stanie zaoferować swoim klientom koła i felgi do traktorów tego rodzaju. Nie muszą być to wyłącznie bliźniacze koła do ciągników, ale też felgi do przyczepy i innych sprzętów potrzebnych do funkcjonowania gospodarstwa.

Najczęściej spotkamy się z kołami i felgami, których średnica opasanie będzie wynosiła od 15 do 54 cali i szerokości opon od około 7 do około 30 cali. Ich montaż odbywa się dzięki szybkosprzęgu zaopatrzonego w gwintowany pręt zakończony hakiem oraz za pomocą tulei dystansowej.

Co istotne, szybkosprzęgi można zapinać bez względu na pozycję koła. Z pewnością odnajdziemy takie rozwiązania, które umożliwią nam stosowanie ich w wypadku felg ze skręcaną tarczą do obręczy, bądź też pełną – przyspawaną do obręczy. W wypadku pierwszej opcji, uchwyty mocowane są tam, gdzie powinny znajdować się śruby do skręcenia tarczy z obręczą. Jeżeli chodzi o opcję drugą, dodatkowe uchwyty montuje się za pomocą szpilek, które trzymają koło z piastą.

Należy pamiętać o tym, że koła bliźniacze zawsze muszą być symetrycznie zamontowane. To, jaka zostanie zastosowana liczba mocowań, będzie zależało od przekazywanej mocy. Jeżeli nasz ciągnik posiada moc do 200 KM, wystarczające będzie użycie czterech szlęgów na tylne koło. Jeżeli moc jest większa, na jedno koło musi ich przypadać około sześciu. Bardzo często bierze się to z ilości mocowań oraz średnicy koła.

Koła i felgi bliźniacze – nieoceniona niezawodność

Jako, że najlepsze są zawsze produkty dedykowane od renomowanych producentów, które przeznaczone są do danego rodzaju urządzenia, nie poleca się zakupu zamienników opon rolniczych. Wbrew pozorom, prace polne są bardzo niebezpieczne, a niestosowanie odpowiednich części w maszynach rolniczych, znacznie podnosi ryzyko zajścia różnego rodzaju awarii, usterek i wypadków, które mogą zagrażać zdrowiu, a nawet życiu człowieka.