Wszystko wskazuje na to, że nie ma już żadnych przeszkód w realizacji brakującego odcinka drogi ekspresowej S1 Bielsko-Biała Suchy Potok - Mysłowice Kosztowy II wraz z obwodnicą Oświęcimia i nowym mostem na Sole. Katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ma decyzję Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska na inwestycję, a w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 jest zapewnione finansowanie. – Byliśmy na każdym etapie przygotowań, inicjowaliśmy spotkania z samorządami, parlamentarzystami, bo jest to kluczowa inwestycja dla rozwoju miasta i ziemi oświęcimskiej – mówi prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut. – Dzięki obwodnicy zyskamy połączenie z drogą S1, a tym samym dostęp do sieci dróg ekspresowych i autostrad – dodaje. Przypomina też, że inwestycja była wpisana do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020 przez premier Ewę Kopacz, a później premier Beata Szydło potwierdziła jej finansowanie.

Stan prac przy inwestycji 

Obecnie firma zewnętrza opracowuje koncepcję programową, obejmującą projekty rozwiązań technicznych, jak liczba potrzebnych obiektów drogowych, takich jak wiadukty, węzły i mosty. Dokument, który będzie również zawierał analizę bezpieczeństwa ruchu i koszty inwestycji będzie gotowy pod koniec tego roku. Stanie się on podstawą do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane, co może nastąpić w I kwartale 2019 roku. 
Inwestor zakłada, że droga będzie budowa w systemie „ Projektuj i buduj”. Jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, zgodnie z przyjętym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad harmonogramem, brakujący odcinek S1 powinien być realizowany w latach 2020 - 2023. Obecny projekt przebiegu trasy tzw. hybrydowy jest wariantem, który godzi interesy społecznych partnerów. Wraz z budową brakującego odcinka drogi ekspresowej z Mysłowic do Bielska - Białej konieczna będzie budowa 9 km obwodnicy Oświęcimia wraz z mostem na Sole.

 

Przebieg obwodnicy i zjazdy
Planowana obwodnica Oświęcimia ma zaczynać się na wysokości Bojszów. Przebiegać będzie mostem na Wiśle przez Pławy, następnie ul. Ostatni Etap. Na granicy Oświęcimia i Rajska przetnie ulicę Legionów, dalej przejdzie mostem przez Sołę na wysokości ogródków na Kamieńcu i przez ul. Jagiełły, później granicą stawu, obok ogródków na Zaborzu i za Castoramą włączy się do drogi krajowej 44.

Na przebiegu obwodnicy Oświęcimia są planowane węzły: przy ul. Legionów łączący się z drogą w kierunku Brzeszcz, przy ul. Jagiełły z drogą na Kęty i przy ul. Zatorskiej za Castoramą, ułatwiający zjazd w kierunku północnej obwodnicy miasta i Zatora.
Blisko 40 km odcinek S1 z Mysłowic do Bielska-Białej jest planowany jako dwujezdniowa trasa o parametrach drogi ekspresowej. Szacuje się, że budowa drogi wraz z obwodnicą Oświęcimia ma kosztować 3,8 mld zł.
 

 

ZAPRASZAMY!