W najbliższych dwóch latach na ulicach Oświęcimia pojawi się 20 nowych autobusów. Miejski Zakład Komunikacji pozyskał blisko 18 mln zł na zakup nowoczesnego taboru. – To kolejna dobra informacja dla naszego miasta. Zarząd Województwa Małopolskiego po przyznaniu nam niedawno ponad 14 mln na budowę w rejonie dworca PKP nowoczesnego, wielopoziomowego parkingu, tym razem kwotą około 18 mln zł wsparł projekt zakupu nowoczesnych autobusów. Są to ogromne pieniądze, które przyśpieszają rozwój naszego miasta – podkreśla Janusz Chwierut, prezydent Oświęcimia. – Cieszę się, że jesteśmy skuteczni w pozyskiwaniu pieniędzy zewnętrznych, bez których trudno byłoby przeprowadzić wiele inwestycji. Mam nadzieję, że ta dobra passa dla naszego miasta dalej się utrzyma – mówi. 
Całość projektu zamknie się kwotą ponad 21 mln zł. Dofinansowanie unijne stanowi 85 proc. kosztów.

Pozostałą kwotę wyłoży spółka. Przetarg na zakup autobusów został już rozstrzygnięty. Pierwszych pięć pojazdów wyjedzie na trasę w kwietniu przyszłego roku. Pasażerowie będą mogli wtedy sprawdzić, czy udogodnienia sprawdzają się w praktyce. Kompletowanie nowego taboru zakończy się wiosną 2019 roku. Autobusy, które pojawią się na ulicach miasta będą się zdecydowanie różnic od tych, które już jeżdżą w żółtych barwach. Nie tylko wyglądem, ale przede wszystkim technicznie. – Zakupimy 20 autobusów firmy Solaris, niskopodłogowych, dobrze wyposażonych, ekologicznych, napędzanych silnikiem spalinowym (o zapłonie samoczynnym) spełniającym normy czystości spalin EURO 6 i z napędem hybrydowym – mówi Bożena Fraś, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji. – Będzie w nich monitoring, kamery będą rozmieszczone nie tylko wewnątrz autobusów, ale również i na zewnątrz. Przedział pasażerski będzie klimatyzowany. Wyposażenie obejmie też Wi-Fi, porty USB, ładowarki do urządzeń mobilnych, tablice podświetlane, informacje głosowe wewnątrz i zewnątrz, systemy zliczania pasażerów, oznakowanie dla niepełnosprawnych, matek z dziećmi oraz starszych osób. Autobusy będą miały biletomaty oraz wysuwaną platformę na wózki inwalidzkie – wymienia Bożena Fraś. W środku będą też monitory LSD z wyrysowanymi liniami autobusowymi tzw. koraliki, które mają ułatwić pasażerom odczytanie numeru linii i kierunku jazdy. Jak podkreśla prezes Bożena Fraś projekt zakłada również przygotowanie kompleksowego systemu do programowania sieci i tworzenia rozkładów jazdy. – Ułatwi nam to zbadanie potoku pasażerów na poszczególnych liniach i pozwoli je przebudować pod kątem faktycznego zapotrzebowania – wyjaśnia. Przetarg na tę część projektu zostanie dopiero ogłoszony. Wymiana taboru to jeden z etapów budowy wizerunku MZK jako firmy przyjaznej dla pasażera. – Zależy nam na podniesieniu komfortu jazdy naszymi autobusami, aby naszym pasażerom jeździło się lepiej i bezpieczniej – zaznacza prezes MZK.