Dzielnicowi to policjanci utrzymujący bezpośredni kontakt ze społecznościami lokalnymi swoich rejonów, rozpoznający ich potrzeby i oczekiwania w zakresie szeroko pojmowanego bezpieczeństwa, zarówno indywidualnego, jak i publicznego. Aby ułatwić bezpośredni kontakt dzielnicowych z mieszkańcami powstała specjalna aplikacja „Moja Komenda”. Jej prezentacja odbyła się 24 kwietnia w Starostwie Powiatowym w Oświęcimiu.

– Ludzie wiedzą, że jest ktoś taki jak dzielnicowy, jednak nie wszystkim znany jest wachlarz jego działań. Podstawowym zadaniem dzielnicowego jest utrzymywanie kontaktu ze społeczeństwem, samorządem, placówkami oświatowymi, pomocowymi czy służbą zdrowia – przypomniał podczas spotkania Marek Łata, aspirant sztabowy.

W powiecie oświęcimskim pracuje 34 dzielnicowych, którzy podlegają pod Komendę Powiatową Policji w Oświęcimiu.

– Chcemy zwrócić się do społeczeństwa, że jeżeli istnieje jakakolwiek potrzeba współpracy w danym rejonie, która wchodzi w zakres obowiązków działania Policji, gdzie będziemy mogli pomóc, należy zaprosić dzielnicowego, spotkać się i porozmawiać na temat danego zagrożenia. Zawsze łatwiej jest rozwiązać problem w kilka osób, a komunikacja bezpośrednia jest niezastąpiona. Policja powinna być blisko mieszkańców i dla mieszkańców, a spośród wszystkich policjantów to właśnie dzielnicowi powinni być najbliżej ludzi – mówił aspirat sztabowy Dariusz Jakubowski, kierownik rewiru dzielnicowych.

Z kolei starszy aspirat Piotr Siudy przybliżył funkcjonowanie „Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa”. Podkreślił, że korzystając z mapy można mieć wiedzę na temat zagrożeń występujących w okolicy, jak również bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo w miejscu zamieszkania.

Dzielnicowi diagnozują wspólnie z mieszkańcami lokalne problemy, ustalają ich przyczyny i pomagają w poszukiwaniu skutecznych sposobów ich rozwiązania. Inicjując i organizując niezbędne działania, angażują do tego zarówno instytucje publiczne, w tym samorządowe, placówki oświatowe, organizacje pozarządowe, jak i społeczności lokalne. Dzielnicowi to policjanci, do których można zwrócić się o pomoc w granicach kompetencji Policji lub przekazać informacje dotyczące bezpieczeństwa.

Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku bezpośredniego zagrożenia zdrowia i życia należy dzwonić pod numer alarmowy 997 lub 112.

Aplikacja „Moja Komenda”

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji uruchomiło nową wersję aplikacji mobilnej „Moja Komenda”, dzięki której odnajdziemy dzielnicowego, który opiekuje się naszym rejonem zamieszkania. Aplikacja umożliwia wyszukanie każdego dzielnicowego w Polsce. Aby to zrobić wystarczy wpisać np. własny adres zamieszkania, a aplikacja odnajdzie funkcjonariusza, który dba o nasz rejon zamieszkania oraz pokaże, w której jednostce on pracuje. Dzielnicowych możemy wyszukać także po ich imieniu lub nazwisku. Aby połączyć się z funkcjonariuszem wystarczy jedno kliknięcie. Wyszukiwarka dzielnicowych działa w trybie off-line. Użytkownik nie musi mieć dostępu do Internetu, aby odnaleźć swojego dzielnicowego. Aplikacja „Moja komenda” zawiera także bazę teleadresową wszystkich komend i komisariatów w Polsce. Dodano do niej dodatkowe jednostki, m.in. rewiry dzielnicowych oraz posterunki. Aplikacja została wyposażona w dwa tryby wyszukiwania informacji. Po włączeniu usług lokalizacyjnych w telefonie sama odnajdzie najbliższe policyjne obiekty. Po przejściu w tryb on-line wystarczy jedno kliknięcie, by wskazała trasę do najbliższej komendy lub komisariatu. Równie sprawnie połączy nas z dyżurnymi policjantami z wybranej jednostki. Dodatkowo „Moja komenda” umożliwia wyszukanie po nazwie jednostki, ulicy lub kodzie pocztowym. Jest dostępna na telefony z Androidem i na iOS. Usługa jest bezpłatna.

(NM)