Wynalezienie telefonu było jednym z najbardziej rewolucyjnych momentów w historii ludzkości. Pozwoliło na komunikację międzyludzką na niemalże nieograniczone odległości. Obecnie dzięki telefonii komunikuje się ze sobą jednocześnie kilka miliardów ludzi. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie zaawansowana technologia, która zarządza tymi połączeniami. Jednym z kluczowych elementów tej technologii są centrale telefoniczne, zarówno te duże - zarządzające połączeniami telefonicznymi między krajami, czy też nawet kontynentami, jak i te małe, firmowe – pozwalające komunikować się wewnątrz firmy lub z klientami, takie jak centrala PBX .

Pierwsza centrala telefoniczna została uruchomiona w 1878 roku. Pozwalała ona na przeprowadzenie dwóch rozmów telefonicznych w tym samym czasie.

Budowa centrali telefonicznej

Centrala telefoniczna, to zespół urządzeń przeznaczony do łączenia ze sobą abonentów sieci telekomunikacyjnej. Składa się z urządzeń komutacyjnych, odpowiedzialnych za zestawianie połączeń między poszczególnymi urządzeniami. Dzielimy je na analogowe i cyfrowe.

Podstawowym elementem centrali jest łącznica. Może być ona bezpośrednia (łączy bezpośrednio aparaty abonenta) lub pośrednia (do łączenia wykorzystuje układy rejestrowe). Łącznice składają się z sieci dróg połączeniowych, urządzeń sterujących, wyposażenia liniowego, łącza abonenckiego i międzycentralowego. Łącznice mogą być ręczne (obsługiwane przez człowieka wtyczki wsadzane do odpowiednich gniazd), automatyczne - elektromagnetyczne (wykorzystują przekaźniki elektromagnetyczne do otwierania i zamykania obwodów elektrycznych), automatyczne – elektroniczne (oparte o matryce przekaźników kontaktronowych sterowanych układami scalonymi), oraz automatyczne – cyfrowe.

Centrale telefoniczne muszą być zasilane prądem stałym.

Krótka historia central telefonicznych

Nowoczesne centrale telefoniczne

Od uruchomienia pierwszej centrali minęło już prawie 1,5 wieku. W tym czasie przeszły one kilka rewolucji technologicznych, od ręcznych, po pełną automatyzację. Obecnie trwa kolejna rewolucja, zapoczątkowana dzięki upowszechnieniu się szerokopasmowego Internetu. Dzięki niemu coraz popularniejsze stają się centrale telefoniczne IP PBX. Do komunikacji wykorzystują one protokół internetowy IP i oferują szereg dodatkowych usług, które nie były dostępne dla klasycznych central zarówno analogowych jak i cyfrowych.

Wirtualne centrale PBX pozwalają na wykonywanie połączeń z zastosowaniem technologii VoIP, czyli wykonywania połączenia telefonicznego całkowicie za pośrednictwem Internetu. Pozwala to znacznie zredukować koszty w firmach, pozwalając na wykonywanie połączeń wewnętrznych między pracownikami bez wykorzystywania infrastruktury zewnętrznej. Dodatkowo umożliwia bezproblemową implementację takich usług jak wideorozmowy, rejestrację rozmów, pocztę głosową, IVR, automatyczne dialery, API i wiele, wiele innych.

Dzięki nowoczesnym technologiom, jak centrala abonencka PBX, obsługa klienta i komunikacja między pracownikami w dużych firmach jest zdecydowanie łatwiejsza i tańsza. Brak rozwiązań pozwalających na automatyzację wielu procesów w tym kanale praktycznie sparaliżowałby działalność wielu firm w branżach takich jak bankowość, telemarketing, call center. Znacznie utrudniłby tez pracę w wielkich korporacjach, zatrudniających setki i tysiące pracowników, często w oddziałach oddzielonych od siebie o tysiące kilometrów.